Mazda tager alternativ rute mod el

CX-60 er Mazdas første plugin-hybrid, og den er usædvanlig på mange områder. Og så er trækvægten høj.

Mazda CX-60 er en mellemstor crossover.
Nyt om biler

Mazda går sine egne veje. Det gælder lige fra forbrændingsmotorer med store cylindre over elbiler med kort rækkevidde (men lav vægt) til nu plugin-hybrider med langsliggende motor og baghjulstræk.

Det sidste gælder den nye CX-60, som er Mazdas første plugin-hybrid og er en mellemstor SUV på størrelse med Ford Kuga og VW ID.4.

CX-60 skiller sig ud på flere punkter. Helt grundlæggende er, at den er første model på en helt ny, hjemmekonstrueret platform. Forbrændingsmotoren ligger usædvanligt på langs, fås med i udgaver med seks cylindre og den trækker på baghjulene – med mindre det er en firehjulstrukket version.

I alle udgaver har bilen ottetrins automatgear.

Mazda CX-60 er en mellemstor crossover på størrelse med Toyota RAV4 og Ford Kuga.
Mazda CX-60 er en mellemstor crossover på størrelse med Toyota RAV4 og Ford Kuga.

2.5 benzinmotor og firehjulstræk

Som hidtil hos Mazda – men i modsætning til næsten alle andre bilproducenter – har forbrændingsmotoren en meget stor slagvolumen. I plugin-hybriden er der tale om en 2,5 liters benzinmotor.

Det bliver første version i Danmark, og den er klar til sommer. Den ser samtidig ud til at blive topmodellen. I hvert fald er den samlede ydelse fra benzin- og elmotor helt oppe på 327 hk – meget lig ydelsen i Toyota RAV4 plugin-hybrid.

Batteriet er på 17,8 kWh, og det rækker til 63 km strømkørsel ifølge normen. Den officielle benzinøkonomi efter den særlige norm for plugin-hybrider er 66,7 km/l.

Plugin-hybriden har firehjulstræk som standard, og det er med til at give varianten en særdeles høj påhængsvægt. 2.500 kg må den trække.

Mazda CX-60 er som udgangspunkt baghjulstrukket, men mange versioner inkl. alle plugin-hybrider har firehjulstræk.
Mazda CX-60 er som udgangspunkt baghjulstrukket, men mange versioner inkl. alle plugin-hybrider har firehjulstræk.

Seks cylindre - også diesel

Senere følger udgaver med valg mellem bag- og firehjulstræk og nye sekscylindrede rækkemotorer med 48 V-mildhybridteknik. Både benzin og diesel tilbydes.

Plugin-hybriden koster fra 458.000 kr. i den almindelige Exclusive-Line. Som noget nyt tilbydes i alt tre design-versioner, hvoraf en Homura med bl.a. sort læderindtræk koster fra 476.000 kr., mens Takumi med hvidt læder begynder ved 488.000 kr.

Alle tre designudgaver kan kombineres med fire udstyrspakker.

Førerpladsen er i helt klassisk Mazda-stil. Klimaanlægget betjenes med fysiske knapper.
Førerpladsen er i helt klassisk Mazda-stil. Klimaanlægget betjenes med fysiske knapper. I nogle udgaver kan bilen indstilles rat, sæder m.v. via ansigtsgenkendelse af føreren.

Afhængig af udstyrspakker kan CX-60 fås med ansigtsgenkendelse til indstillinger af sæder, rat, sidespejle og headup-display. Ydermere fås en ’Driving Position Guide’, hvor man indtaster sin højde, hvorefter et kamera registrerer øjnenes placering og førerens statur. Derefter indstilles systemet sæder, rat, sidespejle mv. efter det.

Se gennem bilen

Bilens 360 graders kamera kan give en illusionen om, at man ser igennem bilen og skulle gøre det nemmere at parkere på trange pladser.

CX-60 er klar til sommer som plugin-hybrid, mens de øvrige udgaver kommer senere på året. CX-60 suppleres sidst på året af CX-80, som er en version med syv sæder.

Mazda er ikke forskrækket over at skulle bruge kohuder eller ægte træ.
Mazda er ikke forskrækket over at skulle bruge kohuder eller ægte træ i modsætning til. bl.a. Tesla, Volvo og Fisker. Her er det ahorntræ. De fleste udgaver har desuden lædersæder. 

 

Nysgerrig efter nyheder om biler?

Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi

Se flere nyheder her