BMW-bamse bliver elektrisk og selvkørende

BMW’s 7-serie-flagskib er klar i 7. generation. Det sker med et markant skifte, så der kun tilbydes plugin-hybrider og rene eludgaver, men V12-motoren er væk. Bagsædet sætter nye standarder for luksus.

BMW's nye 7-serie kommer først i en ren elektrisk udgave kaldet i7.
Nyt om biler

BMW’s flagskib tager nu springet ind i den elektriske tidsalder. Når syvende generation af 7-serien kommer til november, bliver det med den fuldelektriske i7 som første variant.

Dermed slår BMW følge med Mercedes-Benz, der for nylig lancerede den fuldelektriske limousine EQS.

Den nye ’ministerbil’ har fået et markant anderledes design end den hidtidige model, særlig synligt ved den store, dybe grill og de små smalle og todelte forlygter.

/-serien har fået smalle LED-baglygter i et helt nyt design på bagenden.
7-serien har fået smalle LED-baglygter i et helt nyt design på bagenden.

Længere og bredere

Den nye 7-serie er vokset 13 cm i længden, fem cm i bredden og – mere usædvanligt – også fem cm i højden. Akselafstanden er stort set uændret.

Ifølge BMW’s udviklingschef, Frank Weber, bliver 7-serien eneste model i sin klasse, der tilbydes med alle drivliner: benzin, diesel, plugin-hybrid og el. Men i Danmark er benzin og diesel fravalgt.

BMW’s danske presseafdeling siger, at unikt for den nye model er, at der lanceres forskellige modelvarianter på forskellige kontinenter – og altså tilpasset de enkelte markeder.

Den nye 7-serie - her i form af eludgaven i7 - er vokset pænt på alle ledder. Dog er akselafstanden næsten uændret.
Den nye 7-serie - her i form af eludgaven i7 - er vokset pænt på alle ledder. Dog er akselafstanden næsten uændret.

600 km ved hjælp af kæmpe batteri

BMW 7-serie

Længde: 539 cm
Bredde: 195 cm
Højde: 154 cm
Akselafstand: 322 cm
Platform: CLAR

i7 xDrive60 har firehjulstræk i kraft af to elektriske motorer, som tilsammen yder 544 hk. 0 til 100 klares på bare 4,7 sekunder, tophastigheden er 240 km/t., mens strømforbruget officielt er på 184-196 Wh pr. km.

Den officielle rækkevidde er 590-625 km i kraft af et kæmpebatteri på 102 kWh netto.

i7 kan lades med en maksimal effekt på 195 kW. En optankning fra 10 til 80 procent vil ifølge BMW kunne gøres på 34 minutter, som svarer til et gennemsnit på 126 kW. Hjemmeladning med 11 kW kræver ni en halv time for at komme hele vejen fra 10 til 100 procent.

7-serien har samme ’Curved Display’ som findes i iX og i4 samt headup-display. Nederst på instrumentpanelet sidder ’Interaction Bar’ med krystaldesign, og som har integrerede lys- og klimafunktioner. De kun kommer til syne ved brug.
7-serien har samme ’Curved Display’ som findes i iX og i4 samt headup-display. Nederst på instrumentpanelet sidder ’Interaction Bar’ med krystaldesign, og som har integrerede lys- og klimafunktioner. De kun kommer til syne ved brug.

2 elbiler, 2 plugin-hybrider

Efter november-lanceringen af i7 xDrive60 følger i begyndelsen af 2023 yderligere en i7-model, topudgaven i7 M70 xDrive med 660 hk, samt to plugin-hybrider. De er 750e xDrive med 490 hk og M760e xDrive med 571 hk. De to plugin-hybrider får en elektriske rækkevidde på over 80 km.

Ekstraordinært udstyr er der masser af.  7-serien kan således med automatisk åbning og lukning af dørene, og bilen har som standard firezones klimaanlæg og panoramaglastag, der er 40 procent større end i forgængeren.

En panorama-skærm på 31,3 tommer kan ved bagsædet vippe ned fra loftet.
En panorama-skærm på 31,3 tommer kan ved bagsædet vippe ned fra loftet. Den store skærm kan betjenes direkte, da den er trykfølsom, men den kan også styres fra skærmene i armlænet.

31-tommer skærm ved bagsædet

Hvis bagsædepassagererne skal forkæles – og det skal de tit da det kan være en af dem der ejer bilen – kan man bestille ’Theatre Screen’. Den glider ned fra loftet og transformerer bagsæderne til en biograflounge med 31,3-tommer trykskærm kombineret med Bowers & Wilkens surroundsound system med over 30 højttalere.

Den nye 7-serie er ’forberedt’ til niveau 3 automatiseret kørsel, som svarer til det, Mercedes-Benz lige har introduceret på S-klassen.

BMW har sat pris på i7 xDrive60, som i 2022 fås fra godt 1,5 mio. kr.

Fronten er domineret af de todelte lygter med smalle og horisontale LED-lyselementer, monteret højt på fronten.
Fronten er domineret af de todelte lygter med smalle og horisontale LED-lyselementer, monteret højt på fronten. Som ekstraudstyret ’Iconic Glow’ er positionslys, kørelys og blinklys omgivet af krystalglas. Indbygget i frontspoileren findes de adaptive matrix-LED-lygter, som først kommer til syne, når de aktiveres. ’Nyrerne’ kan diskret belyses.

 

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve