Corona og krig rammer danskernes nye bil
Nyt om trafik og biler
5. april 2022

Lysten til ny bil er nogenlunde intakt, men verdens bilproducenter har svært ved at bygge og sælge. Leveringen af nye biler styrtdykkede i marts, hvor hver tredje nye bil er hel- eller halvelektrisk. Se hitlisterne fra nye personbiler, elbiler og plugin-hybrider.
Det er noget sløjt, hvor mange biler der kommer på gaden for tiden. Indregistreringen af nye personbiler styrtdykkede med 38 procent fra marts sidste år til marts i år.
Dermed er udviklingen accelereret nedad i løbet af årets første tre måneder, da bilsalget i første kvartal ligger 22 procent under samme periode sidste år.
Brancheforeningen De Danske Bilimportører giver som årsag manglen på delkomponenter i bilindustrien, idet efterspørgslen blandt kunderne stadig er intakt.
Usikre tider for bilsalg
Bilsalget i tal
Indregistrering af nye personbiler i 2022:
14.623 i marts (-38%)
34.231 i første kvartal (-22%)
Andel elbiler
17,5% marts
18,7% første kvartal
Andel plugin-hybrider
17,9% marts
17,4% første kvartal
- Vi går samtidig nogle usikre måneder i møde grundet krigen i Ukraine samt dens betydning for dansk økonomi, siger administrerende direktør Mads Rørvig.
Nogle bilforhandlere har ifølge Motors oplysninger i februar og marts modtaget enkelte annulleringer fra kunder, der er blevet bekymret over den økonomiske situation m.m. efter krigsudbrudet.
I FDM noterer chefkonsulent Ilyas Dogru, at krigen i Ukraine nu rammer danske bilkøbere, da leveringer af komponenter fra området forstyrres, og en del europæiske bilfabrikker har måtte skrue ned for produktionen.
Det kommer oveni en i forvejen skrøbelig leveringssituation på grund af efterdønninger af corona-nedlukninger, som f.eks. netop har ramt det vigtige industriområde ved Shanghai i Kina.
- Bilerne kan simpelthen ikke leveres, hvilket er med til at give den store nedgang på 38 procent i forhold marts til sidste år, siger Ilyas Dogru.
'Grønne' biler holder højt tempo
De halv- og helelekriske biler rammes også, men holder sig uændret på et højt niveau i andel af salget.
I marts udgør opladelige biler 35 procent, ligeligt fordelt mellem el og plugin-hybrid. For første kvartal er billedet omtrent det samme med en ’grøn’ andel på 34 procent med en svag føring til elbilerne.
For elbilerne er det en markant stigning i forhold til samme periode 2021 (knap en fordobling), mens opladningshybrider er gået 26 procent tilbage fra sidste år.
Efterspørgsel større end levering
Top 10 januar-marts
1 Citroën C3 1.068
2 Peugeot 208 999
3 Toyota Yaris 845
4 Ford Kuga 839
5 Nissan Qashqai 785
6 Kia Ceed/Xceed 759
7 Tesla Model Y 752
8 Peugeot 2008 718
9 Mercedes C-klasse 651
10 VW T-Roc 647
- Der er stor efterspørgsel efter elbiler, og vi har en forventning, om at efterspørgslen reelt er højere – bilerne kan ikke leveres, siger Ilyas Dogru.
Han tilføjer:
- Plugin-hybriderne er også godt med. Her er salget fordelt på flere modeller, og det tyder ikke på samme leveringsproblemer som for elbilerne.
- Vores forventning er, at 2022 bliver et sløjt år for bilsalget, men andelen af elbiler og plugin-hybrider fortsæt vil være høje, siger chefkonsulententen.

Tesla Model Y blev leveret i stort omfang i marts. Model 3 blev nr. to blandt elbiler, men er gået en del tilbage i forhold til 2021.
Model Y i top i marts
I marts ligger Tesla Model Y øverst på hitlisten, idet Tesla stadig leverer broderparten af sine biler i kvartalets sidste måned. Nogle ganske få af de leverede Model Y er fra den nye fabrik i Tyskland, mens broderparten endnu kommer fra Kina.
Den nye Nissan Qashqai er rykket op på andenpladsen, mens Hyundais succesfulde mikrobil, i10, ligger nr. tre i marts.
Set over årets tre første måneder er det dog en gammel kending, der fører. Citroën C3 er i spidsen med Peugeot 208 lige efter.
Kilde: De Danske Bilimportører