Corona og krig rammer danskernes nye bil

Lysten til ny bil er nogenlunde intakt, men verdens bilproducenter har svært ved at bygge og sælge. Leveringen af nye biler styrtdykkede i marts, hvor hver tredje nye bil er hel- eller halvelektrisk. Se hitlisterne fra nye personbiler, elbiler og plugin-hybrider.

Tesla Model Y blev den mest leverede bil i marts.
Nyt om biler

Det er noget sløjt, hvor mange biler der kommer på gaden for tiden. Indregistreringen af nye personbiler styrtdykkede med 38 procent fra marts sidste år til marts i år.

Dermed er udviklingen accelereret nedad i løbet af årets første tre måneder, da bilsalget i første kvartal ligger 22 procent under samme periode sidste år.

Brancheforeningen De Danske Bilimportører giver som årsag manglen på delkomponenter i bilindustrien, idet efterspørgslen blandt kunderne stadig er intakt.

Usikre tider for bilsalg

Bilsalget i tal

Indregistrering af nye personbiler i 2022:

14.623 i marts (-38%)
34.231 i første kvartal (-22%)

Andel elbiler
17,5% marts
18,7% første kvartal

Andel plugin-hybrider
17,9% marts
17,4% første kvartal

- Vi går samtidig nogle usikre måneder i møde grundet krigen i Ukraine samt dens betydning for dansk økonomi, siger administrerende direktør Mads Rørvig.

Nogle bilforhandlere har ifølge Motors oplysninger i februar og marts modtaget enkelte annulleringer fra kunder, der er blevet bekymret over den økonomiske situation m.m. efter krigsudbrudet.

I FDM noterer chefkonsulent Ilyas Dogru, at krigen i Ukraine nu rammer danske bilkøbere, da leveringer af komponenter fra området forstyrres, og en del europæiske bilfabrikker har måtte skrue ned for produktionen.

Det kommer oveni en i forvejen skrøbelig leveringssituation på grund af efterdønninger af corona-nedlukninger, som f.eks. netop har ramt det vigtige industriområde ved Shanghai i Kina.

- Bilerne kan simpelthen ikke leveres, hvilket er med til at give den store nedgang på 38 procent i forhold marts til sidste år, siger Ilyas Dogru.

'Grønne' biler holder højt tempo

De halv- og helelekriske biler rammes også, men holder sig uændret på et højt niveau i andel af salget.

I marts udgør opladelige biler 35 procent, ligeligt fordelt mellem el og plugin-hybrid. For første kvartal er billedet omtrent det samme med en ’grøn’ andel på 34 procent med en svag føring til elbilerne.

For elbilerne er det en markant stigning i forhold til samme periode 2021 (knap en fordobling), mens opladningshybrider er gået 26 procent tilbage fra sidste år.

Efterspørgsel større end levering

Top 10 januar-marts

1    Citroën C3    1.068
2    Peugeot 208    999
3    Toyota Yaris    845
4    Ford Kuga    839
5    Nissan Qashqai    785
6    Kia Ceed/Xceed    759
7    Tesla Model Y    752
8    Peugeot 2008    718
9    Mercedes C-klasse    651
10    VW T-Roc    647

- Der er stor efterspørgsel efter elbiler, og vi har en forventning, om at efterspørgslen reelt er højere – bilerne kan ikke leveres, siger Ilyas Dogru.

Han tilføjer:

- Plugin-hybriderne er også godt med. Her er salget fordelt på flere modeller, og det tyder ikke på samme leveringsproblemer som for elbilerne.

- Vores forventning er, at 2022 bliver et sløjt år for bilsalget, men andelen af elbiler og plugin-hybrider fortsæt vil være høje, siger chefkonsulententen.

Tesla Model Y blev leveret i stort omfang i marts. Model 3 blev nr. to blandt elbiler, men er gået en del tilbage i forhold til 2021.
Tesla Model Y blev leveret i stort omfang i marts. Model 3 blev nr. to blandt elbiler, men er gået en del tilbage i forhold til 2021.

Model Y i top i marts

I marts ligger Tesla Model Y øverst på hitlisten, idet Tesla stadig leverer broderparten af sine biler i kvartalets sidste måned. Nogle ganske få af de leverede Model Y er fra den nye fabrik i Tyskland, mens broderparten endnu kommer fra Kina.

Den nye Nissan Qashqai er rykket op på andenpladsen, mens Hyundais succesfulde mikrobil, i10, ligger nr. tre i marts.

Set over årets tre første måneder er det dog en gammel kending, der fører. Citroën C3 er i spidsen med Peugeot 208 lige efter.

Kilde: De Danske Bilimportører

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve