Det er noget sløjt, hvor mange biler der kommer på gaden for tiden. Indregistreringen af nye personbiler styrtdykkede med 38 procent fra marts sidste år til marts i år.
Dermed er udviklingen accelereret nedad i løbet af årets første tre måneder, da bilsalget i første kvartal ligger 22 procent under samme periode sidste år.
Brancheforeningen De Danske Bilimportører giver som årsag manglen på delkomponenter i bilindustrien, idet efterspørgslen blandt kunderne stadig er intakt.
Usikre tider for bilsalg
Bilsalget i tal
Indregistrering af nye personbiler i 2022:
14.623 i marts (-38%)
34.231 i første kvartal (-22%)
Andel elbiler
17,5% marts
18,7% første kvartal
Andel plugin-hybrider
17,9% marts
17,4% første kvartal
- Vi går samtidig nogle usikre måneder i møde grundet krigen i Ukraine samt dens betydning for dansk økonomi, siger administrerende direktør Mads Rørvig.
Nogle bilforhandlere har ifølge Motors oplysninger i februar og marts modtaget enkelte annulleringer fra kunder, der er blevet bekymret over den økonomiske situation m.m. efter krigsudbrudet.
I FDM noterer chefkonsulent Ilyas Dogru, at krigen i Ukraine nu rammer danske bilkøbere, da leveringer af komponenter fra området forstyrres, og en del europæiske bilfabrikker har måtte skrue ned for produktionen.
Det kommer oveni en i forvejen skrøbelig leveringssituation på grund af efterdønninger af corona-nedlukninger, som f.eks. netop har ramt det vigtige industriområde ved Shanghai i Kina.
- Bilerne kan simpelthen ikke leveres, hvilket er med til at give den store nedgang på 38 procent i forhold marts til sidste år, siger Ilyas Dogru.
'Grønne' biler holder højt tempo
De halv- og helelekriske biler rammes også, men holder sig uændret på et højt niveau i andel af salget.
I marts udgør opladelige biler 35 procent, ligeligt fordelt mellem el og plugin-hybrid. For første kvartal er billedet omtrent det samme med en ’grøn’ andel på 34 procent med en svag føring til elbilerne.
For elbilerne er det en markant stigning i forhold til samme periode 2021 (knap en fordobling), mens opladningshybrider er gået 26 procent tilbage fra sidste år.
Efterspørgsel større end levering
Top 10 januar-marts
1 Citroën C3 1.068
2 Peugeot 208 999
3 Toyota Yaris 845
4 Ford Kuga 839
5 Nissan Qashqai 785
6 Kia Ceed/Xceed 759
7 Tesla Model Y 752
8 Peugeot 2008 718
9 Mercedes C-klasse 651
10 VW T-Roc 647
- Der er stor efterspørgsel efter elbiler, og vi har en forventning, om at efterspørgslen reelt er højere – bilerne kan ikke leveres, siger Ilyas Dogru.
Han tilføjer:
- Plugin-hybriderne er også godt med. Her er salget fordelt på flere modeller, og det tyder ikke på samme leveringsproblemer som for elbilerne.
- Vores forventning er, at 2022 bliver et sløjt år for bilsalget, men andelen af elbiler og plugin-hybrider fortsæt vil være høje, siger chefkonsulententen.
Model Y i top i marts
I marts ligger Tesla Model Y øverst på hitlisten, idet Tesla stadig leverer broderparten af sine biler i kvartalets sidste måned. Nogle ganske få af de leverede Model Y er fra den nye fabrik i Tyskland, mens broderparten endnu kommer fra Kina.
Den nye Nissan Qashqai er rykket op på andenpladsen, mens Hyundais succesfulde mikrobil, i10, ligger nr. tre i marts.
Set over årets tre første måneder er det dog en gammel kending, der fører. Citroën C3 er i spidsen med Peugeot 208 lige efter.
Kilde: De Danske Bilimportører
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.