I det øjeblik speedometeret viser 260 km/t., fornemmer man med største tydelighed, at Kia EV6 GT skiller sig ud fra næsten alle andre elbiler.
Lydbilledet er en svag turbineagtig hylen, men den kommer ikke fra motorerne, men derimod fra bilens højttalere. I virkeligheden foregår det hele ekstremt stille og roligt.
Det fandt vi ud af, da vi slog den kunstige lyd fra, og så var der kun vindens susen og noget dækstøj tilbage - dog nok til at forstå, at farten er vild, hvis man skulle være i tvivl.
Det er nyeste udgave af bilen, der tidligere på året fik den eftertragtede titel ’Car of the Year 2022’, som vi har været ude at køre i. I denne Gran Turismo-udgave er effekten fra de to elmotorer skruet op til hele 585 hk.

0-100 på 3,5 sekunder
Samtidig er undervognen forstærket, og dæk og bremser er opgraderet til de mange kræfter. Det kaster den nævnte topfart på 260 km/t. af sig, men mere mærkbar er accelerationen, der er så vild, at man fra stående start kan nå 100 km/t. på blot 3,5 sekunder. Det er kort og godt helt vildt!
Det er tydeligt, at Kia selv er blevet noget overrasket over den ’hype’, der er kommet omkring elbilen EV6. Leveringstiderne er nu oppe på næsten et år, og selv om GT-udgaven var lanceret på papiret allerede sidste år, er det først nu, at Kia har givet journalister mulighed for at køre i den.
Den tidlige lancering på papiret har medført, at der for længst er kommet en pris på bilen. Og selv om den ganske vist fik et løft ved nytårstid som følge af justerede afgifter, kan den stadig kaldes attraktiv: 550.000 kr., og så er så godt som alt udstyr standard. De første biler er solgt herhjemme, og de vil blive leveret til sommer.
Kia EV6 GT
To elmotorer – firehjulstræk
Effekt: 585 hk
Moment: 740 Nm
Topfart: 260 km/t.
0-100 km/t.: 3,5 sek.
Batteri: 77 kWh (brutto)
Rækkevidde: 424 km
Køreklar vægt: 2.215 kg
Påhængsvægt: 1.800 kg
Pris: 550.000 kr.
To motorer sørger for fremdriften
EV6 GT er bygget over samme udgangspunkt som de almindelige udgaver, men indvendigt er der monteret sportssæder, ligesom rattet er nyt. Det er også her vi finder den særlige neonfarvede knap, der ved et tryk forvandler bilen fra en hyggelig familiebil til en sand fartdjævel.
Så skrues effekten af elmotorerne op til det maksimale, styretøjet bliver stramt og undervognen sportslig. Og – medmindre man slår det fra – bliver den kunstige motorlyd fremtrædende.
Fortil er der en elmotor med 218 hk, mens elmotoren bagtil yder 367 hk. I sportmode dominerer elmotoren bagtil, og slås alle hjælpesystemerne fra, kan man lave ’donuts’, hjulspind og alt det, der kendetegner en baghjulstrukken sportsbil.
Kræfterne fordeles i GT-mode mellem højre og venstre hjulpar, så det altid er hjulet med bedst vejgreb, der får tildelt flest kræfter. I de øvrige køreprogrammer justeres fordelingen mellem for- og baghjulene løbende, afhængig af kørslen.

Kias hurtigste bil nogensinde
Kia EV6 GT er mærkets hurtigste bil nogensinde, og ifølge Kia er EV6 GT på en 400 meter strækning hurtigere end både Lamborghini Urus, Mercedes-AMG GT, Porsche 911 Targa 4 og Ferrari California T. Det er vel det, man må betegne som imponerende.
Hyundai er på vej med en tilsvarende sportsudgave af søsterbilen Ioniq 5, som formentlig blot får tilnavnet ’N’. Også her er der tale om knap 600 hk.
I modsætning til den oprindelige lancering af Ioniq 5/EV6 har Kia denne gang fået lov at komme først. Ioniq 5 N ventes omkring årsskiftet.

Lader med 800 volt
Det siger sig selv, at man med sådan en kørsel ikke kan nå de 424 km på en opladning, som normen angiver. Et forsigtigt bud er, at man kun når en-to km pr. kWh, når man giver den gas, og så er ’tanken’ tom allerede efter godt 100 km.
Men så er det rart at vide, at man kan få strøm på i en fart. Kia har nu fået styr på opvarmningen af batteriet, så det lader med maksimal effekt, og så kan bilen lades fra 10 til 80 procent på 18 minutter, hvis man altså kan finde en ladestander, der kan levere mindst 270 kW.
Er batteriet ikke tømt ved at køre stærkt, kan EV6 GT i lighed med de øvrige udgaver levere strøm til f.eks. fritidshuset eller hobbyudstyr. Man kan trække 3,7 kW med 230 volt ud af bilens ladeport ved brug af en adapter, der følger med bilen.
EV6 kan trække en trailer på op til 1.800 kg, ligesom bagagerum og bagsædeplads er uændret i denne GT-version. På den måde er Kia EV6 GT en bil, der må siges at have et ret bredt anvendelsesområde.

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.