Mercedes klar med kæmpe-elbil

7 sæder, 600 km rækkevidde og styrende baghjul kan man få glæde af i Mercedes-Benz’ nye SUV-bamse, EQS SUV. Med den kommer mærket op på otte elbiler.

Der er pæn plads til syv ombord i elbilen.
Nyt om biler

Lavinen af nye elbiler fra Mercedes-Benz bliver ved at rulle. Elbil nr. otte på under tre år er nu trukket ud i lyset og er klar til de første danskere til sidst på året.

Den ottende nye model markerer samtidig, at Mercedes-Benz er ved at slippe op for bogstaver – og fantasi – i EQ-navngivningen. Nyheden hedder nemlig EQS SUV. Det fortæller i det mindste klart, at den er i teknisk og størrelsesmæssig familie med den store sedan, EQS. Som benzinbil ville den have heddet GLS.

En Maybach-version er lanceret tidligere.

Mercedes-Benz EQS SUV er en elektrisk pendant til GLS.
Mercedes-Benz EQS SUV er en elektrisk pendant til GLS og teknisk meget tæt på limousinen EQS.

Mercedes’ elbiler

EQA
EQB
EQC
EQE
EQS
EQV
EQT
EQS SUV
Næste model bliver EQE SUV.

Plads til syv

Lige som GLS er elbilen en stor, syvpersoners SUV med alt det udstyr og den teknik, som Mercedes-Benz kan byde på.

EQS SUV er tredje model på Mercedes-Benz’ nye platform designet til elektriske modeller, og mens akselafstanden på 3,21 meter er identisk med EQS’, er EQS SUV 20 cm højere. Og det er det, der er med til at give den ekstraordinære rummelighed.

Både forsæder og anden sæderække kan justeres elektrisk, så det er nemt at skrue op for benpladsen for bagsædepassagererne eller at udvide bagagerummet fra 645 liter til 880 liter. Lægges anden række ned, bliver det til 2.100 liter.

Her ses EQS SUV med syv sæder. Der er god plads og basis for højeste luksus på første og anden række.
Her ses EQS SUV med syv sæder. Der er god plads og basis for højeste luksus på første og anden række.

Tredje række er ekstraudstyr

Det er muligt at opgradere med tredje sæderække, som kan foldes sammen, så den går i ét med bagagerumsgulvet.

Både luftaffjedring og medstyrende bagaksel er standard. Den aktive styring af bagakslen, drejer ved høje hastigheder synkront med forhjulene, så bilen i praksis kører sidelæns ved eksempelvis vognbaneskift.

Fører og forsædepassager har adgang til MBUX Hyperscreen, der breder sig på tværs af kabinen og betjenes med tryk eller med stemmestyringen, som forstår dansk.
Fører og forsædepassager har adgang til MBUX Hyperscreen, der breder sig på tværs af kabinen og betjenes med tryk eller med stemmestyringen, som forstår dansk.

Baghjulene drejer med

Ved lave hastigheder drejer baghjulene modsat af forhjulene og reducerer dermed bilens vendediameter. Som standard kan baghjulene dreje 4,5 grader, men som ekstraudstyr klarer de 10 grader, så vendediameteren reduceres yderligere med knap en meter.

Firehjulstræk er sjovt nok ikke standard. Første model i Danmark bliver longrange-varianten 450+ med kun baghjulstræk, 360 hk og en rækkevidde på 600 km samt 580 4matic med firehjulstræk og 544 hk. Lynladning kan ske med op til 200 kW.

EQS SUV har samme store akselafstand på 3,21 m som EQS, men er 20 cm højere.
EQS SUV har samme store akselafstand på 3,21 m som EQS, men er 20 cm højere.

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2022 og 2023