Nissan klar med helt særlig strøm-strategi

Elbiler og nogle unikke hybrider er på vej fra Nissan – mange af dem er i Danmark i år. Men plugin-hybriderne springer det japanske mærke helt over.

Nissan udvider programmet med elbiler og særlige hybrid-versioner.
Nyt om biler

Om otte år består Nissans modelprogram udelukkende af elbiler. Første store skridt i den retning ser vi til sommer, hvor Nissans første nye elbil i mange år lanceres. Den hedder Ariya og er bygget på en ny platform, der løbende vil kaste flere elbiler af sig.

På samme tidspunkt vil den populære Qashqai dukke op som hybrid, og også den lille Juke kommer i år en hybridversion, som kan strække de dyre benzindråber.

Dermed har Nissan indledt den udvikling, der skal ende med udelukkende elbiler. Hybridbilerne vil derfor kun skulle fungere som kortvarige overgangsløsninger.

Nissans nye biler

Ariya (el) – 2022
Qashqai e-Power (hybrid) – 2022
X-Trail e-Power (hybrid) - 2022
Juke (hybrid) - 2022
Townstar (el) – 2023
Mini-crossover, afløser Leaf (el) – 2024
Minibil, afløser Micra (el) – 2025

Aldrig en plugin-hybrid

Nissan har valgt at gå uden om pluginhybrid-teknikken, der ellers kunne have blandet mere el ind i driften. Nissan ser ikke den teknik som en god løsning, da mærket ikke tror på, at brugerne husker at lade dem op. Der vil derfor aldrig komme en Nissan plugin-hybrid.

Motor har haft lejlighed til at prøve flere af de kommende modeller, og særligt elbilen Ariya ser rigtig lovende ud. Den nye elbil er på størrelse med Qashqai, men er mere rummelig særligt ved bagsædet.

Den føles ikke som en hurtig bil, men til gengæld kører den komfortabelt med et lavt støjniveau og en udmærket affjedring. Og så har den en flot og indbydende kabine. Den kommer til Danmark til sommer.

Ariya er første nye elbil i mange år fra Nissan, og den skal sætte gang i en omstilling, der skal gøre Nissan til udelukkende at være producent af elbiler i 2030.
Ariya er første nye elbil i mange år fra Nissan, og den sætter gang i en omstilling, der skal gøre Nissan til udelukkende at være producent af elbiler i 2030.

Juke år fransk el-hjælp

Nissans lille crossover kommer i år som fuldhybrid. Det sker med teknik fra vennerne hos Renault, der benytter samme hybridmotor i Clio.

Juke Hybrid får ca. 140 hk og bliver dermed den kraftigste Juke-version. Benzinøkonomien opgives til 19,2 km/l – noget mindre end hos den mindre Clio, men 14 procent bedre end den almindelige Juke, samtidig med at ydelsen er 23 procent højere. Hybridteknikken tager en del af bagagepladsen.

De næste elbiler fra Nissan er først en MPV i form af Townstar Combi, der er bygget over Renault Kangoo og bliver en erstatning for eNV200.

Konceptbilen Chill-Out giver en idé om afløseren for Leaf.
Konceptbilen Chill-Out giver en idé om afløseren for Leaf.

Leaf bliver til crossover

Derefter kommer en mini-crossover, der skal erstatte elbilen Leaf, og som skal bygges i Storbritannien.

Og et år eller to derefter følger en elektrisk minibil, der skal erstatte Micra. Den skal bygges i Frankrig på den fabrik, der også skal fremstille den kommende Renault 5-elbil.

Nissan har vist den elektriske Micra i et uskarpt profilbillede.
Nissan har vist den elektriske Micra i et uskarpt profilbillede.

Nyt batteri på vej

Nissan er kommet langt med udviklingen af en ny teknik, der skal erstatte de nuværende litium-ion- batterier. Den nye teknik hedder faststofbatterier (solid state).

De kan på samme plads rumme mere energi og kan lades hurtigere, ligesom de ikke kræver den kostbare væskekøling, som de nuværende batterier helst skal have. De nye batterier ventes på markedet i 2028.

En helt særlig hybrid

Nissan Qashqai kommer i år som e-Power, hvor en elmotor altid trækker bilen.
Nissan Qashqai kommer i år som e-Power, hvor en elmotor altid trækker bilen.

Nissan Qashqai kommer til sommer med en unik hybridteknik, som mærket kalder e-Power. Motor har haft første tur, og vi oplever den som en interessant bil. Den kører langt hen ad vejen som en elbil, lige indtil benzinmotoren starter for at lave strøm til det lille batteri. Så bliver man mindet om, at der i bund og grund er tale om en benzindrevet bil. Benzinmotoren dæmper sig dog ret hurtigt, så det ikke føles generende. Benzinøkonomien ventes at blive ca. 20 km/l.

Om e-Power-udgaven får en betydelig rolle i Danmark, er noget usikkert, da den i modsætning til egentlige elbiler får pålagt fuld registreringsafgift. Dermed bliver prisen på Qashqai e-Power dens største udfordring. Den større X-Trail kommer med samme teknik,

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2022 og 2023