BMW og Mercedes dropper delebiler

De tyske premiummærker kan ikke få Share Now til at løbe rundt og sælger deres fælles delebilstjeneste til konkurrenten Stellantis, som i forvejen har en lille delebilsordning. Samtidig vokser det lille danske Green Mobility ud over Europa.

Share Now overtages nu af Stellantis.
Nyt om biler

Den ’nye’ mobilitet med delebiler, kørselstjenester og lignende har været et modeord hos bilproducenter i ti år. I fremtiden ville mange ikke eje en bil, lød mantraet, og indtægterne skulle i meget højere grad komme fra ’mobilitet’ og tjenester end fra blot at sælge hardware. Altså biler.

Men det er nemmere sagt end gjort. Og måske er markedet for den slags ikke så stort, som mange forudså for ti år siden.

I hvert fald kaster både BMW og Mercedes-Benz håndklædet i ringen og opgiver ’fremtidens mobilitet’.

Sælger til konkurrent 

De to premiummærker sælger nu deres ganske store delebil-virksomhed Share Now til konkurrenten Stellantis, koncernen bag bl.a. Peugeot, Citroën og Fiat.

Salget kommer blot tre år efter, at BMW og Mercedes-Benz fusionerede deres to delebilstjenester, Drive Now og Car2go.

Car2go med sine Smart Fortwo-biler kom til Danmark allerede i 2014, men lukkede pludseligt i 2016 – et år efter at BMW via Arriva havde lanceret Drive Now, der dengang kun benyttede i3-modeller.

I 2019 konstaterede de to tyske bilproducenter, at det ikke gik økonomisk godt nok og fusionerede de to tjenester til det nye Share Now.

Share Now er en sammenlægning af Drive Now og Car2go. Hvad tjenesten skal hedde i fremtiden er uvist. Share Now bliver nu lagt sammen med Free2move.
Share Now er en sammenlægning af Drive Now og Car2go. Hvad tjenesten skal hedde i fremtiden er uvist. Share Now bliver nu lagt sammen med Free2move.

Nye bilmodeller i flåden

Share Now er stadig i fuld vigør i København med et bredt udvalg af modeller. i3 er suppleret af andre, mindre BMW-modeller, og der er naturligt også kommet Mercedes-Benz i flåden. Men også et større parti Fiat 500 Electric kører nu for Share Now i København.

Om det får nogen betydning for kunderne i Danmark, er foreløbig uvist. Ud over at der givetvis vil komme nye og andre modeller i flåden.

Modelprogrammet bliver der givetvis justeret på i fremtiden. Share Now bliver nemlig lagt sammen med Stellantis’ Free2move-delebilstjeneste.

Chefen for Free2move, Brigitte Courtehoux, siger til Reuters, at ‘Free2moves flåde ikke vil blive 100 procent Stellantis(-biler), men tilføjer, at ’trin for trin vi vil have flere og flere Stellantis-biler i flåden.’

Tror på stor fremtid for delebiler

Stellantis siger, at opkøbet af Share Now vil tilføje Free2move 14 større europæiske byer med 10.000 delebiler oven i sin egen flåde på 2.500 biler. Det samlede antal kunder svulmer op til 3,4 mio.

– Vi mener, at dette (salg, red.) forstærker vores vurdering, at premium-bilproducenter som BMW og Mercedes vil fokusere på privatejede biler og mindre på flådetjenester, siger analytiker i Royal Bank of Canada, Tom Narayan, til Reuters.

Stellantis plan er nu at øge sine indtægter fra delebiler fra 5,3 mia. kr. i 2025 til 21 mia. kr. i 2030.

Solid fremgang for dansk delebil

Så nogen tror i stor stil på delebilerne.

Green Mobility er nu i 12 europæiske byer.
Green Mobility er nu i 12 europæiske byer.

Det gør danske Green Mobility også.

Den børsnoterede virksomhed, der begyndte i København i 2016, har nu sine grøn-hvide Renault Zoe i 12 europæiske byer, efter at Düsseldorf og Köln netop er føjet til landkortet.

I Norden kan man foruden København også snuppe en Din Bybil i Aarhus, Malmø, Gøteborg og Helsinki.

 

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve