Det går stadig trægt for alverdens bilfabrikker med at levere nye biler til danskerne. April blev endnu en mager måned for leveringen af nye biler.
I april blev der indregistreret 11.015 nye personbiler, hvilket er 29 pct. færre end samme periode sidste år. Efter årets første fire måneder er der leveret 24 pct. færre biler end i 2021, viser nye tal fra De Danske Bilimportører.
Det skyldes dog ikke forbrugernes manglende købelyst, men et generelt problem med leverancerne, konstaterer brancheforeningen.
'Sultne efter nye biler'
- Forbrugerne er sultne efter nye biler, men der er stadig klumper i forsyningskæderne, så vores tal er for tiden et billede af udbuddet og ikke af efterspørgslen. Der er særligt ubalance for de grønne biler, siger foreningens administrerende direktør, Mads Rørvig.
Opladelige biler udgjorde 30 pct. af nyregistreringerne i april. Plugin-hybrider stod for 17 pct. – et lille fald fra april i fjor. 13 pct. af de nye biler rent elektriske, hvilket er en fordobling på et år.
Elbiler og plugin-hybrider står lige med levering i 2022 indtil videre – med lidt over 16 procent hver.
Det er en højere andel end i EU som helhed. I årets første kvartal udgjorde elbiler 10,0 pct. og plugin-hybrider 8,9 pct. af det europæiske salg.
Kort leveringstid på nogle elbiler
Det er ikke alle ’grønne’ modeller, man skal vente særlig længe på. F.eks. har Polestar forholdsvis nemt ved at skaffe sin ene model, model 2, der fremstilles i Kina. Polestar 2 blev den mest indregistrerede elbil i april.
Den store efterspørgsel på halv- og helelektriske biler afspejler sig i en betydelig import af brugte elbiler og plugin-hybrider, særligt næsten nye biler.
Der er ingen tvivl om danskernes appetit på elbiler og plugin-hybrider, og desværre afspejler indregistrerings-tallene ikke efterspørgslen, men hvad der kan leveres, bemærker chefkonsulent i FDM, Ilyas Dogru.
Flere brugte end nye elbiler
- Det betyder, at rigtig mange danskere må vente lang tid på en elbil, men mange tyr til alternativet i form af import af lettere brugte biler, særligt fra Tyskland, siger Ilyas Dogru.
Han peger således på, at der for tiden leveres flere brugte elbiler end fabriksnye.
I april fik 1.454 nye elbiler nummerplade på, men det overgås af de brugtimporterede med 1.869, bare i april. For plugin-hybriderne er billedet ikke lige så skævt. 458 er i april kommet fra udlandet, mens 1.849 er fabriksnye.
Kilde: De Danske Bilimportører
Mikrobil til tops
Det blev en koreansk mikrobil, der for en gangs skyld blev den mest leverede bil. I april ligger Hyundai i10 øverst på salgslisten tæt fulgt af Peugeot 208 og Kia Ceed/Xceed.
Polestar 2 blev en klar nr. et blandt elbilerne, mens Peugeot 3008 slog klassikeren Ford Kuga blandt opladningshybriderne.
Efter årets første fire måneder ligger Citroën C3 i spidsen med 1.400 styks, mens Peugeot 208, Kia Ceed/Xcced og Toyota Yaris indtager de følgende pladser med alle over 1.000 styks.
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.