En bil til en milliard

Mercedes-Benz har solgt en unik 300 SLR „Uhlenhaut"-coupé fra 1955 for en milliard kroner. Det gør den til verdens hidtil dyreste bil. Pengene for bilen, der kun er bygget i to eksemplarer, skal gå til velgørende formål.

Mercedes-udviklingschef Rudolf Uhlenhaut med bilen, han selv lagde navn til.
Nyt om biler

Efter flere ugers intense rygter har Mercedes-Benz og auktionshuset RM Sotheby's bekræftet, at man har solgt en af kun to byggede 300 SLR „Uhlenhaut“-coupéer fra 1955. Prisen oplyses til 135 millioner euro eller lige over en milliard danske kroner.

Det gør ikke kun bilen til verdens hidtil dyreste klassiker, men den mest kostbare bil, der nogensinde er handlet. Bilen blev solgt på en hemmelig auktion på Mercedes-Benz’ museum, og køberen er en anonym, privat samler.

De mange penge skal gå til en ny fond, der skal uddele stipendier til unges studier og forskning i ny bæredygtig bilteknologi verden over.

Den hidtidige officielle topscorer var en Ferrari 250 GTO fra 1962, der i 2018 blev solgt på en amerikansk auktion for 48,4 mio. dollars eller ca. 342 mio. kr. efter dagens kurs. Samme år skal en anden 250 GTO være handlet privat for 80 mio. dollars (566 mio. kr.), men det er ikke officielt bekræftet.

Udvendigt minder Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupé om en Mercedes 300 SL-mågevinge
Udvendigt minder Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupé om en Mercedes 300 SL-mågevinge, men er i ordets egentlige forstand en racerbil til landevejen. Og den er altså en milliard kroner værd.

En ægte racer

Uhlenhaut-coupéen, der er opkaldt efter Mercedes-Benz’ daværende chefkonstruktør, Rudolf Uhlenhaut, er en lukket version af den legendariske racersportsvogn Mercedes 300 SLR, der var baseret på Mercedes’ F1-racere fra midt i 50’erne.

Den huskes især for triumfen i det italienske landevejsløb Mille Miglia i 1955, hvor det britiske topnavn Stirling Moss og hans medkører, motorjournalisten Denis Jenkinson, tilbagelagde 1.606 km med 157,6 km/t. i snit.

Teknikken er derfor den samme, også den 3,0-liters ottecylindrede rækkemotor med direkte indsprøjtning og 300 hk. Topfarten er omkring 290 km/t.

Den ene Uhlenhaut-coupé har rødt indtræk, den anden blåt.
Den ene Uhlenhaut-coupé har rødt indtræk, den anden blåt. Og det er denne med rød kabine, der nu er blevet solgt til verdenshistoriens højeste pris for en bil.

Brugt som firmabil

De to coupéer skulle have deltaget i VM for sportsvogne i 1956, men efter katastrofen på Le Mans i 1955, hvor over 80 mennesker omkom, valgte Mercedes-Benz at trække sig fra al motorsport. I stedet lod Rudolf Uhlenhaut bilerne indregistrere til gadebrug.

De var dengang verdens hurtigste gadebiler, og Uhlenhaut selv, der var en mindst lige så dygtig chauffør som Mercedes-Benz’ racerkørere, benyttede mindst en af dem som firmabil.

Han var ikke bleg for at udnytte dens potentiale, og en dag, han var forsinket på vej til et møde, skal han have tilbagelagt de over 220 km mellem München og Stuttgart på en time.

Mercedes-udviklingschef Rudolf Uhlenhaut med bilen, han selv lagde navn til.
Mercedes-udviklingschef Rudolf Uhlenhaut med bilen, han selv lagde navn til. Han benyttede den som verdens hurtigste firmabil og udnyttede dens potentiale til det yderste.

Særligt indbudte købere

Til gengæld fik hans naboer ret ofte et chok i deres morgenslummer, når han tidligt om morgenen startede den brølende racermotor op i sit stilfærdige villakvarter for at køre de 12 kilometer til kontoret.

Mercedes-Benz beholdt begge biler frem til den 5. maj i år, hvor 10 særligt indbudte, potentielle købere var inviteret til at byde på bilen ved auktionen på fabriksmuseet i Stuttgart.

 

Er du interesseret i klassiske biler?

Husk, FDM udgiver specialmagasinet MotorClassic, Danmarks eneste magasin om klassiske biler og veteranbiler. MotorClassic udkommer seks gange om året og forhandles i bladkiosker, på FDMshop.dk og kan fås på abonnement.

Få Motor Classic