Endnu inden bildesigner og bildirektør Henrik Fisker har sendt sin første model, Ocean, på markedet, antyder Fisker Inc. mærkets tredje elbil.
Det bliver en ’innovativ og high-tech’ GT-sportsvogn, der indtil videre går under projektnavnet Ronin, opkaldt efter en 1998-film. Der er tale om en grand tourer egnet til lange ture for fire personer og deres bagage.
’Ronin’ vil efter planen blive præsenteret i august 2023, og produktionen skal gå i gang i anden halvdel af 2024.
Dramatiske former
I denne omgang må vi nøjes med en dunkel skitse, der dog giver en indikation af bilens dramatiske form og proportioner – en tilsyneladende lang, bred og lav bil.
Fisker fortæller, at bilen vil få batteripakken integreret i bilens bærende dele – en teknologi som bl.a. også Polestar og Tesla arbejder på.
- Målet er at opnå verdens længste rækkevidde for en produktions-elbil kombineret med en ekstrem høj ydelse, siger administrerende direktør Henrik Fisker i en pressemeddelelse.
- Projekt Ronin vil blive et udstillingsvindue for vore egne kompetencer inden for teknisk udvikling, drivline og software.
Muligvis bliver Ronin en cabriolet eller får en nær slægtning i åben udgave.
Ocean og 'Pear' kommer først
Inden projekt Ronin kommer på gaden, skal vi møde to andre Fisker-biler. Til november begynder leveringen af den mellemstore SUV Ocean, og en gang i 2024 kommer projekt Pear. Den beskriver Fisker som en ’Agil by-elbil’.
Frigivne skitser af Pear er outrerede og giver ikke megen information, men der er tale om en crossover, en smule mindre end Ocean (4,50 meter lang). Teknisk set er der formentlig tale om en sedan, men ifølge Henrik Fiskers udtalelser til Motor med en hidtil uset dørløsning.
250.000 kr. for en Fisker?
Pear vil koste fra 30.000 US dollar – som direkte kan omregnes til ca. 200.000 kr., hvortil nok kommer moms.
Mens Ocean skal bygges af Magna Steyer i Østrig, er det taiwanesiske Foxconn, der på en nyindrettet fabrik i USA skal fremstille Pear. Hvor Ronin skal bygges, er der ikke meldinger om, men Fisker har sagt, at firmaet ikke vil have egne fabrikker.
Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?
Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.