MPV-modeller og minibusser er ikke det mest hotte blandt private bilkøbere, men når det gælder den genfødte, helt elektriske VW-bus, er interessen glohed.
Nogle uger efter at VW viste den færdige version af ID.Buzz, har bilen været på charmeoffensiv rundt i Danmark, og ved den afsluttende fremvisning i VW’s City Studio på Rådhuspladsen i København, ville flere end 3.000 se nærmere på nyheden i løbet af en weekend.
På det tidspunkt var prisen ikke offentliggjort, men det er den nu. Om det får interessen til at kølne, er må tiden vise, for det ligger fast, at foreløbig billigste version er prissat til 490.000 kr.
Hurtig ladning
VW ID.Buzz har battericeller fra en anden producent end ID.3, ID. 4 og ID.5 og kan dermed lade hurtigere - officielt op til 170 kW. Batteriet på netto 77 kWh kan lades fra 5 til 80 procent på ca. 30 minutter.
Det er nok en anelse mere end forventet af de fleste, men grundmodellen holder sig stadig nede i et leje, hvor den er helt afgiftsfri. Det er 110.000 kr. mere end ID.4, der med samme motor og batteri koster 385.000 kr.
Uhyre rummelig - og stor
ID.Buzz er dog også en væsentlig større bil - 4,71 meter lang - og er både bredere og højere samt har et enormt bagagerum på over 1.100 liter i den fempersoners udgave.
Denne 'korte' udgave svarer mest til den udgåede VW Sharan, mens en kommende lang version er tæt på Caravelle/Multivan.
Skydedøre i begge sider er standard, og udstyrsniveauet er generelt højt. Den delvis selvkørende funktion, Travel Assist, er blandt ekstraudstyret.
Det er en anden vigtig detalje også, og det kan måske skuffe nogen: nemlig bilens tofarvede lakering udvendig. Det er formentlig en ret afgørende faktor, hvis bilen skal ligne den ikoniske hippiebus fra 1960'erne og 1970’erne.
Ingen har set standard-udgaven
VW har været så taktisk overhovedet ikke at vise bilen med traditionel, ensfarvet lakering, ikke engang i varevognsudgaven. Hvor meget, det 'trækker ned' i den visuelle udstråling, er derfor vanskeligt at sige noget om.
Priserne på ekstraudstyr er endnu ikke tilgængelige, så det er uvist, hvad det vil koste at opgradere ID.Buzz til det ’rigtige’ look. Bedømt ud fra prisen på den afgiftsbelagte VW California ligner det et tillæg på ca. 20.000 kr.
Fra begyndelsen findes kun en version, Pro med 204 hk, baghjulstræk og 417 km rækkevidde, men programmet udvides kraftigt.
Mange flere versioner
Sådan ser planen ud:
- Lang udgave med 6 og 7 sæder (medio 2023)
- Kort udgave med 6 sæder (formentlig 2023)
- Mindre og større batteri (2023, formentlig op til ca. 100 kWh)
- Højere ydelse og firehjulstræk (2023)
- California camper (2025-2026)
Desuden vil varevognsudgave Cargo være klar til oktober 2022.
Få biler i begyndelsen
Selv om interessen for ID.Buzz er enorm, i særdeleshed også fra taxiselskaber, bliver minibussen ikke et almindeligt syn foreløbig. Produktionskapaciteten er nemlig temmelig begrænset i begyndelsen, advarer VW.
Så selv om de første biler ventes at komme til oktober, må mange kunder formentlig vente til langt ind i 2023 for at få sig en rummelig, elektrisk og – muligvis – nostalgisk storfamileibil.
Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?
Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.