Nostalgi lokker familier til rummelig elbil

Et helt elektrisk Folkevognsrugbrød er klar til oktober, og den danske interesse for bilen er stor, selv om VW ID.Buzz koster fra en halv. mio. kr. Nostalgi-looket koster endda ekstra. Et stort antal model-varianter er på vej.

VW ID.Buzz har været på kort besøg i Danmark.
Nyt om biler

MPV-modeller og minibusser er ikke det mest hotte blandt private bilkøbere, men når det gælder den genfødte, helt elektriske VW-bus, er interessen glohed.

Nogle uger efter at VW viste den færdige version af ID.Buzz, har bilen været på charmeoffensiv rundt i Danmark, og ved den afsluttende fremvisning i VW’s City Studio på Rådhuspladsen i København, ville flere end 3.000 se nærmere på nyheden i løbet af en weekend.

På det tidspunkt var prisen ikke offentliggjort, men det er den nu. Om det får interessen til at kølne, er må tiden vise, for det ligger fast, at foreløbig billigste version er prissat til 490.000 kr.

VW ID.Buzz og Buzz Cargo har været på charmeoffensiv i København.
VW ID.Buzz og ID.Buzz Cargo har været på charmeoffensiv i København.

Hurtig ladning

VW ID.Buzz har battericeller fra en anden producent end ID.3, ID. 4 og ID.5 og kan dermed lade hurtigere - officielt op til 170 kW. Batteriet på netto 77 kWh kan lades fra 5 til 80 procent på ca. 30 minutter.​​​

Det er nok en anelse mere end forventet af de fleste, men grundmodellen holder sig stadig nede i et leje, hvor den er helt afgiftsfri. Det er 110.000 kr. mere end ID.4, der med samme motor og batteri koster 385.000 kr.

Uhyre rummelig - og stor 

ID.Buzz er dog også en væsentlig større bil - 4,71 meter lang - og er både bredere og højere samt har et enormt bagagerum på over 1.100 liter i den fempersoners udgave.

Denne 'korte' udgave svarer mest til den udgåede VW Sharan, mens en kommende lang version er tæt på Caravelle/Multivan.

VW ID.Buzz er 4,71 m lang (lidt mindre end VW Sharan), men akselafstanden er med  2,99 m markant større.
VW ID.Buzz er 4,71 m lang (lidt mindre end VW Sharan), men akselafstanden på 2,99 m er markant større (Sharan 2,84 m).

Skydedøre i begge sider er standard, og udstyrsniveauet er generelt højt. Den delvis selvkørende funktion, Travel Assist, er blandt ekstraudstyret.

Det er en anden vigtig detalje også, og det kan måske skuffe nogen: nemlig bilens tofarvede lakering udvendig. Det er formentlig en ret afgørende faktor, hvis bilen skal ligne den ikoniske hippiebus fra 1960'erne og 1970’erne.

Førerpladsen adskiller sig en del fra de mindre ID.-modeller, men skærmene er de samme. Her er midterskærmen på 12 tommer, men standard bliver 10. Cargo-versionen har en væsentlig anderledes førerplads.
Førerpladsen adskiller sig en del fra de mindre ID.-modeller, men skærmene er de samme. Her er midterskærmen på 12 tommer, men standard bliver 10. Cargo-versionen har en væsentlig anderledes førerplads.

Ingen har set standard-udgaven

VW har været så taktisk overhovedet ikke at vise bilen med traditionel, ensfarvet lakering, ikke engang i varevognsudgaven. Hvor meget, det 'trækker ned' i den visuelle udstråling, er derfor vanskeligt at sige noget om.

Priserne på ekstraudstyr er endnu ikke tilgængelige, så det er uvist, hvad det vil koste at opgradere ID.Buzz til det ’rigtige’ look. Bedømt ud fra prisen på den afgiftsbelagte VW California ligner det et tillæg på ca. 20.000 kr.

Fra begyndelsen findes kun en version, Pro med 204 hk, baghjulstræk og 417 km rækkevidde, men programmet udvides kraftigt.

Den gode plads ombord er et af de stærke argumenter for VW ID.Buzz. Stort bagsæde (kan som standard justeres i længden) og fladt gulv. To skydedøre er standard - som ekstraudstyr fås de elbetjente.
Den gode plads ombord er et af de stærke argumenter for VW ID.Buzz. Stort bagsæde (kan som standard justeres i længden) og fladt gulv. To skydedøre er standard - som ekstraudstyr fås de elbetjente.

Mange flere versioner

Sådan ser planen ud:

  • Lang udgave med 6 og 7 sæder (medio 2023)
  • Kort udgave med 6 sæder (formentlig 2023)
  • Mindre og større batteri (2023, formentlig op til ca. 100 kWh)
  • Højere ydelse og firehjulstræk (2023)
  • California camper (2025-2026)

Desuden vil varevognsudgave Cargo være klar til oktober 2022.

Bagagerummet er helt firkantet og på over 1.100 liter. Som ekstraudstyr fås en hævet bund, så gulvet kan blive plant , når bagsæderyglænet lægges ned.
Bagagerummet er helt firkantet og på over 1.100 liter. Som ekstraudstyr fås en hævet bund, så gulvet kan blive plant , når bagsæderyglænet lægges ned.

Få biler i begyndelsen

Selv om interessen for ID.Buzz er enorm, i særdeleshed også fra taxiselskaber, bliver minibussen ikke et almindeligt syn foreløbig. Produktionskapaciteten er nemlig temmelig begrænset i begyndelsen, advarer VW.

Så selv om de første biler ventes at komme til oktober, må mange kunder formentlig vente til langt ind i 2023 for at få sig en rummelig, elektrisk og – muligvis – nostalgisk storfamileibil.

ID.Buzz fås med svingbar anhængertræk. Men trækvægten er temmelig beskeden i forhold til bilens størrelse: 1.000 kg.
ID.Buzz fås med svingbart anhængertræk. Men trækvægten er temmelig beskeden i forhold til bilens størrelse: 1.000 kg.

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2022 og 2023