Scénic siger farvel til MPV, goddag til strøm

Renaults ikoniske MPV kommer i 2024 i en helt ny og ren elektrisk udgave. Men det er kun navnet, der lever videre, for Scenic 5 er ganske vist en halvhøj familiebil, men uden Scénics klassiske dyder med fleksible sæder.

Renault Scenic årgang 2024 i konceptudgave.
Nyt om biler

Renaults klassiske, kompakte og banebrydende MPV-model synger på sidste vers. Den nuværende fjerde generation, som ikke længere sælges i Danmark, udgår definitivt inden for få år.

En afløser står klar i kulissen, og Motor har haft mulighed for at se den kommende nyhed som konceptbil i Renaults hellige haller. Scenic Vision, som den hedder, kommer med tre budskaber med hver sin tidshorisont:

* Det udvendige design er meget tæt på den bil, der går i produktion i 2024.

* Drivline-teknikken med el og brint varsler en teknologi, der kunne komme efter 2030.

* Kabinen skal kun ses som en ’vision’, men viser seriøse tanker om bedre genanvendelse.

Den næset Scénic skal være mere 'emotionel' end den nuværende, siger Renault, og det ser da også ud til at være lykkedes. Selv om det her er en konceptbil, er proportionerne de endelige - med lavere, men bredere karrosseri og større akselafstand.
Den næste Scenic skal være mere 'emotionel' end den nuværende, siger Renault, og det ser da også ud til at være lykkedes. Selv om det her er en konceptbil, er proportionerne de endelige - med lavere, men bredere karrosseri og større akselafstand end i dag. Bilen ser solid, skarp og flot ud i virkeligheden.

Scénic bliver helt elektrisk

Renault Scenic 2024

Motor : 220 hk
Længde : 4,49 m
Bredde : 1,90 m
Højde : 1,59 m
Akselafstand : 2,84 m
Platform: CMF-EV
Vægt : 1.700 kg

Det står dog fast, at det er en helt anden bil end dagens Scénic, der kommer ud til danske kunder i 2024. Først og fremmest bliver Scénic til elbil med samme teknik og på samme platform som Mégane Electric og Nissan Ariya.

Men næsten lige så markant holder Scenic op med at være MPV. Renaults talspersoner vil ikke indrømme, at det er begrebet MPV, der er antikveret, men henviser til at bilen skal tiltale den digitale generation, som åbenbart ikke værdsætter tre justerbare bagsæder, klapborde, et hav af fralægsrum og hvad der ellers gjorde originalen populær.

De forklarer også, at det ikke er bilens MPV-egenskaber, der retfærdiggør at videreføre Scénic-navnet, men derimod modellens tradition for at være en visionær bil.

Stadig familieorienteret, men mere emotionel

Den nye Scenic vil stadig være ’familieorienteret’, men mere emotionel end en MPV. Den bliver en rummelig familiebil og skal være et alternativ til en crossover - Renault nævner VW ID.4 som en direkte konkurrent.

Sammenlignet med den nuværende Scénic bliver den nye fem cm lavere, men tre cm bredere og otte cm længere bedømt ud fra konceptbilen. Mest markant øges akselafstanden ti cm til 2,84 meter – væsentlig mere end den elektriske Mégane E-Tech og også mere end Nissan Ariya.

Kabinen i konceptbilen er en vision, der ikke vil være særlig genkendelig i produktionsudgaven. Den bliver femsæders i modsætning de de kun fire sæder i konceptbilen.
Kabinen i konceptbilen er en vision, der ikke vil være særlig genkendelig i produktionsudgaven. Den bliver femsæders i modsætning til de kun fire sæder i konceptbilen.

Femte generation Scénic bliver en fempersoners bil. En Grand Scénic med plads til syv er der ikke aktuelle planer om. Har man det behov, kan det dækkes af en anden, kommende model i programmet, siger Renaults folk.

Ud fra Motors viden bliver den syvpersoners en kommende storebror til den nye Austral SUV, som er en fuldhybrid.

Ved førerpladsen har designerne moret sig med bl.a. at gøre teknikken bag instrumenterne synlig. Det slipper man for i den rigtige bil. Den får også et mere traditionelt rat, og trods formen her er der ikke tale om elektronisk styring, som Toyota og Lexus er på vej med.
Ved førerpladsen har designerne moret sig med bl.a. at gøre teknikken bag instrumenterne synlig. Det slipper man for i den rigtige bil. Den får også et mere traditionelt rat, og trods formen her er der ikke tale om elektronisk styring, som Toyota og Lexus er på vej med.

Længere rækkevidde med brint-booster

Den nye Scenic kan få et større batteri og længere rækkevidde end Mégane Electric, men Renault giver ingen detaljer.

Konceptbilen er dog budbringer om en unik drivline-teknik. Scenic Vision, som konceptbilen hedder, er en el-brint-hybrid, idet batteriet suppleres af en mindre brinttank og en brændselscelle, der skal fungere som rækkeviddeforlænger. Det er en teknologi, Renault kan forestille sig i produktion efter 2030.

Platformen til Scénic 5 er den samme, som benyttes til Renault Mégane Electric og Nissan Ariya. Nederst i motorrummet anes brinttanken (med blåt bånd).
Platformen til Scenic 5 er den samme, som benyttes til Renault Mégane Electric og Nissan Ariya. Nederst i motorrummet anes brinttanken (med blåt bånd).

Det vil være med til at mindske bilens klimaaftryk, forklarer Renault, idet et meget stort batteri giver en elbil en tung CO2-udledning, inden den er begyndt at køre. Renaults eksperter vil ikke forholde sig direkte til, at en ny generation af batterier måske kan mindske det dilemma. Nissan, Renaults partner, har lovet de nye faststofbatterier klar til kommercielt brug fra 2028.

75 pct. bedre end alm. elbil

I stedet fremhæver de, at med en lille brinttank, der kan være i motorrummet, og en brændselscelle, får bilen både en god rækkevidde og et lavt, samlet klimaaftryk. Med konceptbilens teknik vil Scenic have et CO2-aftryk, der er 75 procent lavere end en konventionel elbil, når både fremstilling og brugsfase regnes med, siger Renault.

Batteriet kan holdes nede på 40 kWh, og med strømmen fra brændselscellen forlænges rækkevidden med 250-300 km. Dermed bliver den samlede rækkevidde ca. 800 km, når både batteri og tank er fyldt. Motoren er den samme som i Mégane Electric, 160 kW/220 hk.

Den kompakte brinttank kan give elbilen en ekstra rækkevidde på 250-300 km. Renault anser denne hybridteknik for realistisk - og miljøvenlig.
Den kompakte brinttank kan give elbilen en ekstra rækkevidde på 250-300 km. Renault anser denne hybridteknik for realistisk - og miljøvenlig.

Genbrug er vigtigt

Scenic Vision er også et udstillingsvindue for Renaults miljømæssige ambitioner ud over blot at gøre bilerne elektriske.

Særligt er genbrug af materialer i fokus. Således er 70 procent af konceptbilen bygget af genbrugte materialer. Blandt det, man ser og mærker i kabinen, er det 100 procent.

I produktionsudgaven vil det være realistisk med ca. 25 procent af hele bilen, forhåbentlig stigende til 30-33 procent efter nogle år, siger Renault. Blandt det, der er svært at genbruge, er stålet, siger Renault.

Den nye Scénic har en akselafstand på 2,84 meter. Det er 7 cm mere end på dagens (korte) model.
Den nye Scenic har en akselafstand på 2,84 meter. Det er 7 cm mere end på dagens (korte) model.

Flere nye opfindelser

Konceptbilen udstiller også flere teknologier, som måske, måske ikke kommer i produktionsbilen i 2024.

  • En airbag i hovedstøtten kan helt omslutte personen og potentielt erstatte alle øvrige airbags.
  • En avanceret luftrenser, der ikke blot sørger for helt rent luft til kabinen under brug, kan også arbejde og rense den omgivende byluft, når bilen er parkeret.
  • Ansigtsgenkendelse, som kan bruges til at indstille alle bilens funktioner (sæder, spejle og digitale funktioner).
    Hovedstøtterne indeholde både personlig lyd, som andre ikke kan høre, og en airbag, der nærmest pakker personen helt ind ved en kollision.
    Hovedstøtterne indeholde både personlig lyd, som andre ikke kan høre, og en airbag, der nærmest pakker personen helt ind ved en kollision.
  • Højttalerne kan give individuel lyd til hver person, så alle kan høre deres egen musik eller tale uden brug af hovedtelefoner. Samtidig sørger de via mikrofoner for, at alle nemt kan høre hinanden.
  • I stedet for indfarvet plast, som kan være sværere at genanvende, skabes der farver og stemning i kabinen ved hjælp af lys.


     

    Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

    Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

    Nye elbiler i 2022 og 2023