SUV’er skubber populære familiebiler i afgrunden

Stationcars i miniklassen har været en økonomisk rimelig måde at få en nogenlunde rummelig bil på, der kunne opfylde mange børnefamiliers pladsbehov. Men nu findes de ikke mere til salg som nye. Skurken er nem at udpege.

Alle fem mini-stationcars på markedet er nu forsvundet.
Nyt om biler

Lille bil med stort bagagerum. For mange danskere, særligt børnefamilier, har en stationcar i miniklassen været en økonomisk overkommelig måde at løse deres transportbehov på.

Men det kan ikke længere lade sig gøre, hvis det skal være en fabriksny bil.

Fem mini-stationcars har været tilbudt indtil for få år siden, men nu er de alle forsvundet. Skoda Fabia blev den sidste.

Skoda Fabia har været en særdeles populær stationcar. Men nu er det slut, og der findes ikke direkte alternativer.
Skoda Fabia har været en særdeles populær stationcar. Men nu er det slut, og der findes ikke direkte alternativer.

Dødslisten

Skoda Fabia
Dacia Logan MCV
Renault Clio Sport Tourer
Peugeot 207 SW
Seat Ibiza ST.​​​​

Skoda Fabia blev den sidste

Med skiftet til den nyeste generation Fabia vil Skoda ikke længere tilbyde en lille stationcar.

Der findes muligvis enkelte eksemplarer hos Skoda-forhandlerne, men her i foråret er det uigenkaldeligt slut.

Foruden Skoda Fabia har listen med små stationcars indtil for nylig omfattet Dacia Logan MCV, Renault Clio Sport Tourer, Peugeot 207 SW og Seat Ibiza ST. De er faldet en for en.

Renault Clio var meget populær i stationcar-udgaven, men den udgik et årstid efter det seneste generationsskifte.
Renault Clio var meget populær i stationcar-udgaven, men den udgik et årstid efter det seneste generationsskifte.

Skurken hedder SUV

Det kræver ingen obduktion at finde dødsårsagen. Det er de små crossovers og SUV-modeller, der har taget livet af de billige stationcars. De høje biltyper er blevet særdeles populær overalt i Europa, og da bilproducenterne samtidig har skullet sanere i deres store modelprogram, er stationcars blevet ofret.

Det er desuden en biltype, der kun har været populær i et mindre antal lande.

Peugeot 207 fandtes i denne SW-udgave, men den overlevede ikke til 208-generationen.
Peugeot 207 fandtes i denne SW-udgave, men den overlevede ikke til 208-generationen.

Næsten alle de nævnte ministationcars fås nu som SUV i omtrent samme størrelse: Renault Captur (Clio), Seat Arona (Ibiza), Skoda Kamiq (Fabia) og Peugeot 2008 (207).

Mange af de tidligere stationcar-kunder er flyttet over til de moderigtige og højere SUV-typer. Hos Skoda vil man f.eks. henvise til mini-SUV’en Kamiq eller forklare, at den nye Fabia hatchback har næsten lige så stort bagagerum som den gamle Fabia stationcar.

Seat kaldte sin Ibiza-stationcar for ST. Den forsvandt ved det seneste generationsskifte
Seat kaldte sin Ibiza-stationcar for ST. Den nåede at leve i en generation, men forsvandt ved det seneste generationsskifte i 2017.

SUV dyrere end stationcar

Men en mini-SUV er ikke på alle områder en fuldgyldig erstatning for en stationcar.

Først og fremmest er SUV’erne ofte noget dyrere end stationcar’erne var, selv om de ikke er mere rummelige. Desuden er bagagerummet for det meste mindre og i hvert fald ikke så langstrakt som i stationcars, og gulvhøjden er højere.

Der er også en tendens til, at en lille SUV bruger mere brændstof end en tilsvarende lille stationcar.

Dacia har  - næst efter Skoda - holdt længst ud med en lille stationcar, men Logan MCV er nu også historie.
Dacia har  - næst efter Skoda - holdt længst ud med en lille stationcar, men Logan MCV er nu også historie.

SUV-modellerne har også en anden race på samvittigheden: de små MPV-modeller. Her tæller de uddøde arter bl.a. Opel Meriva, Ford B-Max, Suzuki Splash, Skoda Roomster, Kia Venga, Nissan Note og Hyundai iX20. Toyota Yaris Verso er også for længst fortid.

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve