Udsultet bilmærke får sidste chance

Lancia skal gøre comeback, mener mærkets ejere. For første gang i 13 år kommer der i 2024 en ny Lancia-model. To mere er planlagt – de fleste helt elektriske. Samtidig skal mærket atter sælges uden for Italien.

Lancia lancerer nu sit comeback med tre nye modeller.
Nyt om biler

Lancia får et nyt forsøg. Det hensygnende italienske mærke skal genoplives, har dets ejer, den store Stellantis-koncern, besluttet.

En tiårs strategiplan betyder, at der kommer tre helt nye modeller – en i 2024, en i 2026 og den tredje og foreløbig sidste i 2028.

Den første bliver i 2024 en ny Ypsilon, som hører til i miniklassen. Den kommer i en ren elektrisk udgave, men også i versioner med benzinmotor.

Kun elbiler fra 2028

I 2026 gælder det så mærkets kommende flagskib, som bliver ca. 4,60 meter lang svarende til Alfa Romeo Giulia. Denne model vil fra begyndelsen kun fås rent elektrisk, og fra 2028 vil Lancia udelukkende sælge elbiler. Det vil sige, at den benzindrevne Ypsilon udgår til den tid.

Lancias eneste model for tiden er Ypsilon, der har pæn succes i Italien. I 2024 kommer en helt ny generation.
Lancias eneste model for tiden er Ypsilon, der har pæn succes i Italien. I 2024 kommer en helt ny generation.

Tredje model, klar i 2028, hører med en længde på 4,40 meter til i kompaktklassen – en ny Delta, som således også kun kommer som elbil.

De tre biler vil dække 50 procent af model-markedet i Europa.

Vover sig uden for Italien

Med den første nye model i 2024 vil Lancia for første gang i lang tid sælge sine biler uden for Italien. Danmark er ikke med, og det virker ganske usandsynligt at det skulle ske. Men Lancia vil få 100 nye forhandlere i 60 større europæiske byer fordelt på Frankrig, Tyskland, Spanien, Belgien og Holland.

Halvdelen af salget skal være online, forventer Lancia.

Med de tre nye modeller og tilstedeværelse i mange flere lande skal mærket forsøge at gøre et bemærkelsesværdigt comeback. Lancia har levet en skyggetilværelse i årtier. Det daværende Fiat Auto var på nippet til helt at lukke Lancia, som solgte dårligt.

Men i sidste øjeblik fik Lancia lov til at fortsætte i Italien, hvor den kompakte Ypsilon – en luksus-Punto – solgte godt. Det gør den faktisk stadig trods en alder på nu 11 år.

Lancia skal være det elegante, italienske mærke med stil og tidløs design samt bæredygtighed og kundefokus som de centrale værdier.
Lancia skal være det elegante, italienske mærke med stil og tidløs design samt bæredygtighed og kundefokus som de centrale værdier.

Nedtur siden 1990

Den kommercielle nedtur var begyndt omkring 1990, hvor mærket solgte 300.000 biler årligt. I 2010 var tallet skrumpet til under 100.000. Et foreløbigt lavpunkt blev nået i 2018 med blot 48.000 styks. I corona-årene 2020 og 2021 var tallet helt nede på 43.000.

Da Fiat og Chrysler fusionerede i 2009, gjorde ledelsen i Fiat Chrysler Automobiles et desperat og ufølsomt forsøg på at udvide modelprogrammet ved at tage et par Chrysler-modeller og smække en Lancia-grill på. Det sagde sig selv, at det var et dødsdømt forsøg, ud over at nogle Lancia-forhandlere kortvarigt havde nogle flere varer på hylderne.

Lancias historie går 115 år tilbage, og mærket har gennem tiden fået mange fans i kraft af sit engagement og succes i rallysport samt en række tekniske nyskabelser.

Lancia bliver nu defineret som det elegante, italienske mærke med innovation og tidløst design, hvorved det i image kommer til at ligge tæt på et andet Stellantis-mærke, DS Automobiles.

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve