BMW-baby bliver batteribil

BMW X1 er snart klar i en helt nye generation. For første gang tilbydes den i ren elektrisk udgave, kaldet iX1. To plugin-hybrider og én benzin kommer også i det danske program. Men ingen diesel.

BMW X1 kommer i efteråret 2022 i en helt ny generation - bl.a. som elbil.
Nyt om biler

BMW’s mindste SUV, X1, kommer sidst på året i en ny generation, og markant er, at modellen dermed fås i en ren elektrisk udgave, kaldet iX1.

Dermed når BMW op på fem elbil-modeller i stort set alle størrelser: i4, i7, iX1, iX3 og iX. Inden længe lanceres i5, og gruppen har desuden Mini Electric.

iX2 har i de første udgaver firehjulstræk i kraft af to motorer på tilsammen 313 hk. Rækkevidden bliver lidt over 400 km, og prisen begynder ved 460.000 kr. En kun forhjulstrukket version kommer formentlig senere.

BMW X1 er vokset lidt på alle ledder. Længden er øget fem cm og bredden og akselafstanden med to. Desuden er den nye X1 fire cm højere end sin forgænger.
BMW X1 er vokset lidt på alle ledder. Længden er øget fem cm og bredden og akselafstanden med to. Desuden er den nye X1 fire cm højere end sin forgænger.

To plugin-hybrider

Også to, firehjulstrukne plugin-hybrider er i programmet. De får en elektrisk rækkevidde omkring 80 km og med ydelser på enten 245 eller 326 hk.

I Danmark tilbydes desuden en enkelt, forhjulstrukket benzin-version med tre cylindre og 136 hk. Diesel lanceres ikke hos os.

Den nye X1, som er tredje generation siden 2009, er ny fra grunden og er vokset lidt på alle ledder. Længden er øget fem cm og bredden og akselafstanden med to. Og modsat tendensen til at SUV-modeller bliver lidt lavere, er den nye X1 fire cm højere end sin forgænger. Bagagerummet er øget en del til 540 liter.

Den nye BMW X1 har klassisk ’X-design’ med næsten firkantede skærmkasser og de opretstående ’nyrer’ i grillen.
Den nye BMW X1 - her i den rent elektriske iX1-version - har klassisk ’X-design’ med næsten firkantede skærmkasser og de opretstående ’nyrer’ i grillen.

Kæmpe skærmpanel

Ved førerpladsen er der det nye ’BMW Curved Display’, som også findes i de nyeste elbiler fra BMW, blot er begge skærme mindre her. Der er to visuelt sammenhængende skærme i stort format: et instrumenthus med 10,25 tommer skærm og en trykskærm i midten på 10,7 tommer.

Styresystemet er det nyeste fra BMW, Operating System 8.

I kabinen får man glæde af BMW’s nye ’Curved Display’, som er to store, sammenhængende skærme.
I kabinen får man glæde af BMW’s nye ’Curved Display’, som er to store, sammenhængende skærme.

X1 bliver en af de første biler på markedet, hvor man midlertidigt kan tilkøbe ekstraudstyr. Ud over generelle opdateringer/forbedringer via software-opdateringer over nettet, kan man online tilkøbe udvalgt ekstraudstyr.

Det kan tilkøbes i kortere og længere perioder efter behov, og kan f.eks. være adaptiv fartpilot eller ratvarme i vinterperioden.

Benzinmodellen er klar i oktober, og i november følger elbilen og de to plugin-hybrider. Kun prisen på iX1 xDrive30 (elbilen) er kendt. Den koster med 2022-afgifter fra 460.500 kr.

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2022 og 2023