Fransk finesse får kolossale kræfter

Den luksuriøse SUV DS 7 får et facelift med markante designændringer og en voldsom ny topversion med 360 hk. Og så smider den sit tilnavn.

DS 7 i 2022-udgaven - nu uden tilnavnet Crossback.
Nyt om biler

Fem år er gået, siden DS Automobiles lancerede sin første helt selvstændige model, 7 Crossback, efter sin opvækst hos Citroën.

Nu er det blevet tid en kraftig opdatering af den model, der er blevet mærkets mest solgte i Danmark.

Det markeres bl.a. ved at droppe tilnavnet Crossback, så modellen nu slet og ret hedder 7.

Et kendetegn for DS Automobile er de lodrette kørelys. DS 7 er udstyret med fire vertikale linjer af lys med hver 33 LED-enheder på hver side af fronten.
Et kendetegn for DS Automobile er de lodrette kørelys. DS 7 er udstyret med fire vertikale linjer af lys med hver 33 LED-enheder på hver side af fronten.

Forandret front

Synligt er fornyelsen i høj grad også. Bilen har fået markante designændringer især på fronten og fået tilføjet nye farver, interiørtrim og ikke mindst teknologi og motorer.

Fronten har smidt de bløde linjer, grillen er blevet større og har fået et gitter i sort. De karakteristiske ’DS Wings’ i krom er gjort mindre og skarpere og indrammer nu kun den øverste tredjedel af grillen samt undersiden af forlygterne.

Bagenden har fået skarpere linjer, og takket være slankere LED-diamantlys er baglygterne gjort lavere. Panelet der forbinder baglygterne er i mørk metallisk finish med bilmærkets navn skrevet tydeligt.
Bagenden har fået skarpere linjer, og takket være slankere LED-diamantlys er baglygterne gjort lavere. Panelet der forbinder baglygterne er i mørk metallisk finish med bilmærkets navn skrevet tydeligt.

Tre plugin-hybrider

En helt håndgribelig fornyelse er introduktionen af en tredje plugin-hybrid (E-Tense) med firehjulstræk og 360 hk. Den lægges oven i de to eksisterende med 225 og 300 hk.

E-Tense 4x4 300 og 360 har begge firehjulstræk med en 200 hestes benzinmotor samt to elektriske motorer på 110- og 112-hk hhv. for og bag.

Topversionen E-Tense 4x4 360 er derudover tunet af DS Performance, der har tilføjet yderligere 60 hk. Desuden er den sænket 15 mm, sporvidden er øget, større bremseskiver med specielle kalibre, og så er den udstyret med 21 tommer fælge. Den klarer 0-100 km/t. på 5,6 sekunder.

Sæderne fås med betræk i adskillige stilarter og i flere farver, bl.a. disse særlige syninger.
Sæderne fås med betræk i adskillige stilarter og i flere farver, bl.a. disse særlige syninger.

Lidt større batteri

Alle tre plugin-hybrider har fået nyt og større batteri på 14,2 kWh mod det det gamle på 13,2 kWh. Rækkevidden på strøm er marginalt forbedret til omkring 65 km.

Ud over plugin-hybriderne tilbydes DS 7 også med en 130-hestes dieselmotor.

Bilen har fået nyt infotainmentsystem, der kan konfigureres efter behov og har fået stemmestyring. Midterskærmen på 12 tommer har ny opbygning, der skulle gøre det lettere at komme til de rette menuer. Og så har den fået trådløs Apple Carplay.

Instrumenthuset består af en ny 12 tommer-skærm med ny grafik, der også kan personificeres.

Førerpladsen har fået to nye 12-tommer skæme. 'Clous de Paris'.-mønsteret indrammer de fysiske knapper .
Førerpladsen har fået to nye 12-tommer skæme. 'Clous de Paris'.-mønsteret indrammer de fysiske knapper .

Avancerede matrix-lygter

DS’ særlige matrixlygter, kaldet Pixel LED, er opgraderet til version 3,0 og består nu af tre rækker med 84 LED-enheder i hver forlygte. De tænder og slukker individuelt og lyser vejen op med et intenst langt lys uden at blænde.

DS 7 fås stadig med infrarødt nattesyn og den aktive affjedring, der med at kamera skanner vejbanen og tilpasser affjedringen efter ujævnhederne.

Den nye 7-model lanceres til efteråret, men den danske importør kan ikke sige, hvornår bilen er i Danmark.

 

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve