Lexus valgte et godt tidspunkt til at gøre comeback i Danmark. I de ni måneder, der er gået siden relanceringen i efteråret 2021, har Toyotas premiummærke lanceret hele tre, vigtige nye modeller.
Efter den mellemstore hybrid-SUV, NX, og elbilen RZ præsenterer Lexus nu den store SUV, RX.
Med den nye RX tager Toyota-gruppens hybridteknik et trin op. Når femte generation lanceres, bliver det udelukkende som hybrid og ligefrem i tre versioner.

Lexus RX
Hybrid (371 hk) og plugin-hybrid (306 hk)
Længde: 4,89 m
Bredde: 1,92 m
Højde: 1,71 m
Akselafstand: 2,85 m
Platform: GA-K
Første plugin-hybrid
Den mest interessante i Danmark bliver en plugin-hybrid, den første i RX-programmet. 450h+ har lånt teknikken hos den mindre NX og får 306 hk, har firehjulstræk og en elektrisk rækkevidde på mindst 65 km.
Helt ny er hybrid kaldet 500h, hvor hybrid-teknik og turboladning for første gang kombineres. Her er der ikke mulighed for ekstern opladning, men i stedet GTI-agtige præstationer med 371 hk fra benzinmotoren og de to elmotorer tilsammen. Den officielle benzinøkonomi ligger omkring 12 km pr. liter.
Også for første gang forsynes en Toyota-Lexus-hybrid med traditionelt automatgear i stedet for trinløst CVT-gear.
En tredje hybrid-udgave, 350h, nøjes med 245 hk, og da den på grund af det danske afgiftssystem ikke kan konkurrere prismæssigt med plugin-hybriden, kommer den ikke til Danmark.

Den mest solgte Lexus
RX er med 3,5 mio. solgte eksemplarer siden 1998 den globalt mest succesfulde Lexus, særligt på grund af meget stort salg i USA. I Europa er det den mindre NX, der sælger bedst.
RX konkurrerer med bl.a. Audi Q7, BMW X5 og Volvo XC90 og har hidtil kostet over én mio. kr. i Danmark. Den nye opladningshybrid kan formentlig komme under millionen.

RX har hidtil eksisteret i en forlænget udgave med syv sæder, men denne RX L kommer ikke i den nye generation.
Den nye RX ventes lanceret i Danmark til januar samtidig med RZ-elbilen og en faceliftet udgave af den lille SUV, UX.

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.