Når Toyota inden længe åbner for salget af 2023-udgaverne af Corolla, bliver det med en motormæssigt stærkt fornyet version. Den faceliftede Corolla får femte generation af Toyotas hybridmotor samt en opdateret førerplads med større skærme og lækrere materialer.
I Danmark kan man udelukkende købe Corolla med hybridteknik, og da står valget mellem en 1.8-motor med i alt 140 hk eller en 2.0-udgave med 196 hk.
Det er ret kraftige forøgelser i forhold til de hidtidige udgaver, men trods den øgede effekt er brændstofforbruget uændret.
I lighed med tidligere fås Corolla enten som femdørs hatchback eller som stationcar, som hos Toyota kaldes Touring Sports.
Først i Corolla Cross
En nyskabelse er en SUV-agtig model kaldet Corolla Cross, som kommer i handlen inden de faceliftede udgaver af dagens Corolla.
Cross-udgaven bliver samtidig dér, hvor man først kan opleve den nye hybridmotor. Når Corolla Cross kommer omkring oktober, bliver det nemlig med 2.0-versionen.
Det er særligt et mere effektivt litium-ion-batteri med 200 volt, et opdateret styresystem samt en nydesignet gearkasse, der udgør rygraden i denne femte generation.
Mere agil og letkørt
Toyota Corolla 2023
1.8 Hybrid 2.0 Hybrid
140 hk 196 hk
22,2 km/l 20,4 km/l
Målet har bl.a. været at skabe en hurtigere reaktion, fra man træder på speederen, til bilen begynder at accelerere. Det er lykkedes, og det ses bl.a. ved, at 0-100-tiderne er forbedret med op til 1,7 sekunder.
Det lyder måske ikke af meget, men Motor har prøvet den fornyede Corolla i en håndbygget prototype, og her var det tydeligt at mærke, at Corolla nu føles mere letkørt og mere villig, når man f.eks. vil overhale.
Også støjniveauet oplevede vi betydeligt lavere, idet e-CVT-gearkassen er programmeret til, at den ikke længere skal sende motoren op i meget høje omdrejninger. Samtidig er bilen lynhurtig til at koble benzinmotoren fra, når der ikke er behov for den, og det betyder, at man ofte kan køre med benzinmotoren slukket i 70-80 procent af tiden. Det giver en rolig kørsel hen mod et rødt lys og en efterfølgende smidig igangsætning med elmotoren.
Fornyet førerplads
2023-udgaven af Corolla er derudover opgraderet omkring førerpladsen, hvor der er kommet et helt digitalt instrumenthus med en 12,3-tommer skærm samt en 10,5-tommer skærm i midten med bl.a. trådløs Apple Carplay og Android Auto.
Indvendigt er materialer ved sæder, instrumentbord og dørsider desuden forbedret, ligesom der er kommet tre nye lakfarver på programmet.
Og netop udvendigt vil man også se en opdateret grill mellem forlygterne, der har fået et nyt design med indbygget LED-kørelys, ligesom LED-baglygterne er gjort mere markante at se på.
Den nye årgang af Corolla går i produktion i januar 2023 i England og kommer til Danmark kort efter.
Ikke ren el - endnu
Priserne er endnu ukendte, men den nuværende Corolla Stationcar 1.8 Hybrid fås i øjeblikket fra 287.000 kroner, så vi gætter på, at den nye udgave nok kan holdes lige under de 300.000 kroner.
Der er i øjeblikket ingen konkrete planer om en plugin-hybrid i Corolla-programmet, ligesom en ren elversion heller ikke synes at være på tegnebrættet.
Men Toyotas chefingeniør forklarer Motor, at man snildt kan indbygge disse teknologier i Corolla-modellen, hvis der spores en stor efterspørgsel. Det er der dog endnu ikke, er meldingen her og nu, men Toyota var varslet et stort antal rent elektriske biler inden for få år.
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.