Salget af nye biler i Danmark tog i maj endnu en sløj måned. Eller mere præcist: Indregistreringerne af fabriksnye biler ligger lavt, for interessen for at købe nye biler er stadig stor.
- Det er desværre ingen overraskelse, at indregistreringerne fortsat falder, og i vores prognose forventer vi ligeledes et fald på 20 procent for hele året, siger administrerende direktør for De Danske Bilimportører, Mads Rørvig.
I maj fik 13.502 nye personbiler nummerplader på, hvilket er 20 procent lavere end maj 2021. I de fem første måneder af 2022 er tallet 58.741 biler, et fald på 23 procent.
En ud af tre kan lades op
De opladelige biler holder i maj samme niveau som gennem de seneste måneder, nemlig med en tredjedel af salget, nogenlunde ligeligt fordelt mellem elbiler og plugin-hybrider.
I forhold til for et år siden har elbilerne dog mere end fordoblet deres andel, mens plugin-hybrider har tabt en smule terræn.
- Vi kan se, at interessen for opladelige biler er størst hos private, hvor især elbilerne fylder i statistikken. 25 procent af privates bilkøb er elbiler, bemærker chefkonsulent i FDM, Ilyas Dogru.
- Det er tegn på, at elbilerne for alvor har taget fat i danskerne, tilføjer han.
Mange importeres brugt
Leveringsproblemerne betyder, at mange forbrugere ser på hurtig levering via brugtimport. Der blev importeret 3.299 brugte biler i maj, hvoraf halvdelen - 1.647 - er elbiler. Ca. fire ud af ti brugtimporterede elbiler er Tesla’er.
- Nu overvejer tyskerne at ændre på deres tilskud, og det bliver interessant at se, hvordan det påvirker danskernes import af elbiler fra Tyskland, siger Ilyas Dogru.
Det er fortsat gamle kendinge i miniklassen, der ligger øverst på hitlisterne. Citroën C3 er nummer et og Peugeot 208 nr. to, både i maj og i årets første fem måneder. I maj indtager den nye Toyota Aygo X plads nr. tre.
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.