Smugkik på VW’s store elbil

Næste år lancerer VW den store, elektriske ID.7, både som femdørs og stationcar. Nu får vi det første fornuftige indblik i elbilen i form af konceptbilen ID. Aero. Næsten 700 km bliver rækkevidden med største batteri

VW ID.Aero er endnu et varsel om den kommende ID.7.
Nyt om biler

Mellemstore SUV-modeller har været i fokus for næsten alle bilproducenter i omstillingen til elektriske biler. Men elbilerne breder sig nu også til andre biltyper.

VW bliver en af de næste med en Passat-agtig elbil, der kommer til at hedde ID.7 og kan blive en direkte konkurrent til pioneren Tesla Model 3.

ID.7 skulle være kommet i slutningen af 2021, men efter en kraftig forsinkelse bliver det nu først et godt stykke ind i 2023.

Konceptbilen VW ID Aero er næsten fem meter lang, er meget vindglat og er udstyret med 22 tommer hjul.
Konceptbilen VW ID Aero er næsten fem meter lang, er meget vindglat og er udstyret med 22 tommer hjul.

ID. Aero bliver til ID.7

VW har tidligere vist konceptudgaver, men tager nu et skridt tættere på med endnu en konceptmodel kaldet ID. Aero.

ID.7 bliver baseret på samme teknik som de øvrige ID.-modeller, nemlig Volkswagens MEB-arkitektur.

Ved verdenspremieren på ID. Aero angiver VW en officiel rækkevidde på 620 km og en batteri på 77 kWh netto. Det er i sig selv ganske imponerende, da ID.5 med samme størrelse batteri har en officiel rækkevidde på ca. 530 km.

VW ID. Aero bliver i 2023 til ID. 7. Der sker formentlig ikke de store ændringer af designet.
VW ID. Aero bliver i 2023 til ID. 7. Der sker formentlig ikke de store ændringer af designet.

Op til 700 km

VW-topchef Ralf Brandstätter bekræftede forud for premieren, at produktionsmodellen vil hedde ID.7, få en rækkevidde på op mod 700 km og blive mærkets anden globale elbil efter ID.4.

Der er en ingen officiel forklaring på, hvor de 700 km kommer fra, men ifølge Motors oplysninger vil versioner til Europa kunne fås med et endnu større batteri.

ID. Aero er omtrent på størrelse med Passat, men bliver mere rummelig i kabinen. Lige som Passat har været populær som stationcar, kommer også ID.7 som stationcar, formentlig næsten samtidig med den firedørs/femdørs.

VW har for flere år siden vist konceptbilen Vizzion Space, der bliver til ID.7 stationcar.
VW har for flere år siden vist konceptbilen Vizzion Space, der bliver til ID.7 stationcar.

Unikt med stationcar

Dermed får VW et trumfkort over for Tesla, som kun tilbyder Model 3 som sedan. Særligt i Nordvesteuropa er stationcars stadig efterspurgte, selv om SUV-modeller har overtaget en stor bid af den kage.

ID.7 som stationcar bliver formentlig den første elektriske i den mellemstore klasse. Lige nu findes kun to stationcars, den kompakte MG 5 og den meget store og kostbare Porsche Taycan Sport Turismo. Ingen andre er varslet.

Den store ID.7 ser ud til at være en femdørs hatchback, men VW siger ikke noget om det, og billederne afslører det ikke med sikkerhed.
Den store ID.7 ser ud til at være en femdørs hatchback, men VW siger ikke noget om det, og billederne afslører det ikke med sikkerhed.

Bygges på 'ny' fabrik i Tyskland

Til Europa skal ID.7 fremstilles på en kraftig ombygget Volkswagen-fabrik i Emden ved Nordsøen, som netop er blevet koncernens tredje elbil-fabrik i Europa efter Zwickau i Sydøsttyskland og Mladá Boleslav i Tjekkiet.

ID.4 blev første elbil fra Emden, mens en fjerde elbil-fabrik snart går i gang i nordtyske Hannover med ID. Buzz.

En prototype af ID.7 næsten uden kamuflage fanget i Tyskland. Det ses, at bilen får samme type dørgreb som ID.4/ID.5.
En prototype af ID.7 næsten uden kamuflage fanget i Tyskland. Det ses, at bilen får samme type dørgreb som ID.4/ID.5. Baglygterne er delvist skjulte, men kommer formentlig tæt på det lygtebånd, som konceptbilen har.  Foto: Automedia

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2022 og 2023