Svensk stjernebil præsenterer super-SUV

Polestar gør klar til lanceringen af mærkets tredje model, som bliver en stor el-SUV med meget lang rækkevidde. Leveringen kan dog først begynde et godt stykke ind i 2023. Billig bliver den ikke. (opdateret 15. juli med ca.-priser)

Polestar 3 er en 'performance-SUV' og kan leveres fra foråret 2023.
Nyt om biler

Elbil-mærket Polestar har gjort det nemt for sig selv at navngive sine modeller. Den første hed 1, dagens populære hatchback hedder 2, og her er så den tredje model, 3.

Egentlig fortæller Polestar nu blot, at model 3 ’lanceres’ til oktober, men viser alligevel et tydeligt billede af bilen uden kamuflage og giver visse oplysninger om nyheden.

Polestar 3 er en stor ’performance SUV’, som får samme tekniske basis som den næste Volvo XC90, men bliver mindre. Præcis hvor stor, SUV’en bliver, er uvist, men den vil nøjes med fem pladser.

Polestar 3 baseres på samme platform, SPA2, som Volvos XC90-afløser.
Polestar 3 baseres på samme platform, SPA2, som Volvos XC90-afløser.

Op til 600 km

Polestar oplyser, at bilens officielle rækkevidde bliver ’op til 600 km’, og at den får firehjulstræk ved hjælp af to motorer. Nogle kilder angiver, at batteriet bliver på 103 kWh og får 800 volt teknik.

Polestar 3 vil ’på sigt’ tilbyde en selvkørende funktion til motorveje ved hjælp af lidar-sensorer.

Ifølge oplysninger fra Polestar-chefer til flere medier arbejder mærket med en helt ny motor til bagakslen kaldet P10. Den ventes at få ydelser på op til 450-475 kW (610-650 hk) og skal angiveligt kun bruges af Polestar, ikke af Volvo eller af Lotus fra samme bil-familie. En totrins gearkasse er også under udvikling.

Det er uvist, om den nye supermotor og totrins-gearet bliver klar til lanceringen af Polestar 3.

Polestar 3 får et ret karakterfuldt bagparti bedømt ud fra bilens profil.
Polestar 3 får et ret karakterfuldt bagparti bedømt ud fra bilens profil. Taglinjen falder svagt, mens rudekanten stiger op til taglinjen.

Leveres til foråret - fra 800.000 kr.

Kunder kan forvente at kunne bestille bilen på lanceringsdagen en gang i oktober, men produktionen går først i gang i begyndelsen af 2023. Det kunne dermed ligne, at de første kundebiler til Europa leveres midt på foråret.

15. juli kom Polestar-chef Thomas Ingenlath med de globale priser. Billigste version vil koste 75.000 euro og den dyreste 110.000 euro. Omregnet med dansk moms svarer det til ca. 700.000-1.000.000 kr. Oveni kommer så registreringsafgift, så billigste version formentlig vil kravle over 800.000 kr. i 2023 og topmodellen over 1,3 mio. kr.

Polestar 3 skal fremstilles i både USA og Kina. Model 2 bygges kun i Kina.

Polestar, der beskriver sig selv om et globalt bilmærke, har hovedkvarter og design- og udviklingscenter i Gøteborg, et designcenter i Stockholm og et stort udviklingscenter i Storbritannien. Polestar er direkte og indirekte ejet af kinesiske Zhejiang Geely.

Polestar har tidligere vist bilen forfra - men med kamuflage.
Polestar har tidligere vist model 3 forfra - men med kamuflage.

Polestar planlægger at lancere en ny bil hvert år de næste tre år og har ambitioner om at tidoble salget globalt fra 29.000 biler i 2021 til 290.000 biler ved udgangen af 2025.

I Danmark er det svensk-kinesiske mærke kommet forrygende fra start. Polestar 2 blev introduceret i august 2022, og allerede ved udgangen af maj har elbil-mærket leveret 1.400 biler.

 

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve