Elektrisk es skal sætte nyt liv i Mini

Mini udvider modelprogrammet med crossoveren Aceman, som fås helt elektrisk. Den er klar i 2024, men nu får vi en tydelig forsmag.

Mini Aceman er klar i 2024.
Nyt om biler

Tornerosesøvnen hos Mini har strakt sig i årevis, men nu begynder der at ske noget hos BMW-gruppens minimærke.

Det bliver dog først i 2023, at Mini lancerer sin første større nyhed i fire år. Det bliver formentlig i form af en ny kernemodel, den tredørs Mini. Både med benzinmotor og som ren elbil – som i dag.

Men i horisonten anes endnu en nyhed, og her er tale om en model og et navn, der vil være helt nyt hos Mini.

Mini Aceman er et halvt nummer højere og længere end Mini 3-dørs og har plads til fem.
Mini Aceman er et halvt nummer højere og længere end Mini 3-dørs og har plads til fem.

Realistisk forsmag

Mini viser forsmag på en model med navnet Concept Aceman, som der er god grund til at tro, at Aceman bliver det endelige navn. Ace betyder es, ener eller stjerne, og ordet har i årtier været brugt af Toyota til en varevogn, Hiace. Mini har tidligere haft en model kaldet Paceman.

Det nye navn markerer, at bilen bliver helt ny i modelprogrammet – en slags crossover mellem den 3-dørs og SUV’en Countryman.

Mini Concept Aceman ligger ganske tæt på den model, der lanceres i 2024.
Mini Concept Aceman ligger ganske tæt på den model, der lanceres i 2024. Bilen bliver formentlig udelukkende rent elektrisk.

På gaden i 2024-2025

Aceman bliver lanceret i 2024, men er måske først på europæiske veje i 2025 og kommer formentlig kun som ren elbil. Den skal bygges på en ny elbilplatform, som er udviklet af Spotlight Automotive, et jointventure mellem BMW Group og Great Wall Motors.

Det er uvist, om Aceman skal produceres i Kina, Europa eller begge steder.

I henhold til Minis selvdefinerede strategi for elektrificering vil mærket ’efter 2025’ ikke lancere biler med forbrændingsmotor, og inden 2027 vil de fuldelektriske modeller stå for mindst 50 procent af Minis globale salg. I Europa sker det formentlig hurtigere.

Den femdørs Aceman får plads til fem personer og et ’stort’ bagagerum. Konceptbilen måler 4,05 meter i længden, 1,99 meter i bredden og 1,59 meter i højden. Dagens Mini 3-dørs er 3,82 meter lang, mens Countryman er 4,30 meter.

Kabinen er særdeles minimalistisk  i konceptbilen, og det bliver næppe meget anderledes i den færdige version.
Kabinen er særdeles minimalistisk i konceptbilen, og det bliver næppe meget anderledes i den færdige version. Digitaliseringen (formentlig lig med skærmmenuer og stemmestyring) har gjort det muligt at gå tilbage til den originale Minis ekstremt enkle førerplads. 

Minimalistisk Mini

I kabinen går Mini den absolutte minimalistiske vej. Konceptbilen virker realistisk med det helt rene design og kun en enkelt, rund skærm midt i bilen. Som på den originale Mini.

Om Mini så mener, at Aceman-kørere i sidste ende kan nøjes med midterskærmen – som i Tesla Model 3 og Y – må den færdige udgave vise. Der kan både nå at komme en lille skærm på rattet eller – måske mere realistisk – et headup-display som standard.

Ud over denne Aceman og en ny 3-dørs er Mini også på vej med en ny, fuldelektrisk Countryman.

Mini Aceman er en crossover og placerer sig mellem den lave 3-dørs hatchback og den voluminøse Countryman.
Mini Aceman er en crossover og placerer sig mellem den lave 3-dørs hatchback og den voluminøse Countryman.

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2022 og 2023