Ford lancerer SUV af den gamle skole

Den grovkornede SUV-offroader Ford Bronco er genfødt i USA, og næste år kommer den amerikanske legende til Europa. Sågar også til Danmark. Det bliver helt uden el.

Ford Bronco er en offroader af den helt klassiske slags.
Nyt om biler

En eksotisk bil med appetit på rigtig terrænkørsel, men helt uden grønne ambitioner dukker op i Danmark næste år.

Ford har sidste år relanceret den klassiske offroader-SUV Bronco i USA efter næsten 25 års fravær, og nu ser Ford of Europe muligheden for også at sælge bilen på ’udvalgte europæiske markeder’ i ’begrænset antal’.

Den danske Ford-importør oplyser, at Danmark er med på listen over lande, hvor Bronco bliver tilbudt. Det sker i løbet af 2023.

Ford Bronco kommer til Europa i denne femdørs med aftageligt tag. I USA findes også en tredørs.
Ford Bronco kommer til Europa i denne femdørs med aftageligt tag. I USA findes også en tredørs.

Stammer fra 1966 - udgik i 1996

Det er en hårdfør fyr, danske bilkøbere kan stifte bekendtskab med. Den nye Bronco blev lanceret i 2020 med inspiration fra den originale Bronco fra 1966, som fandtes i fem generationer, indtil den udgik i 1996.

Den nye generation holder fast i det rå design, der lægger op til eventyr. Offroaderen har op til syv køreprogrammer primært tilpasset terrænkørsel, og døre og tag kan nemt fjernes, ligesom frontgitter og kofanger kan afmonteres og udskiftes til alternative versioner, mens skærmkasser nemt kan afmonteres, hvis bilen udsættes for skader.

Bronco, der kan ses som en konkurrent til Jeep Wrangler, betegnes af Ford som mærkets mest hårdføre og alsidige terrængående bil.

Ford Bronco er bygget over en chassisramme og har reduktionsgear. Den er dermed noget så sjældent som en 'ægte' terrænbil - i stil med Jeep Wrangler.
Ford Bronco er bygget over en chassisramme og har reduktionsgear. Den er dermed noget så sjældent som en 'ægte' terrænbil - i stil med Jeep Wrangler. Lige som denne kan man tage dørene af på Bronco.

B&O-højttalere

Trods det hårdføre er bilen ganske moderne i kabinen, bl.a. otte-tommer skærm som instrumenthus og 12-tommer trykskærm i midten, inkl. Fords nye Sync4-system, som bl.a. indeholder trådløs softwareopdateringer. Der er også Apple Carplay og Android Auto og sågar 10 B&O-højttalere samt subwoofer.

Til Europa kommer den femdørs version. I USA findes også en kortere tredørs. Ikke at forveksle med den ’rigtige’ Bronco er der nu også lanceret en Bronco Sport, der er en helt anden og mere civiliseret bil bygget med moderne, selvbærende karrosseri. Den ’ægte’ Bronco har solid chassisramme.

Bronco har altid firehjulstræk og reduktionsgear. Der er kan vælges mellem 4WD Low, 4WD High, 4WD Automatic og 2WD High.

Apple Carplay og Android Auto6 er standard i Bronco sammen med 10 B&O-højtalere samt subwoofer,.
Apple Carplay og Android Auto6 er standard i Bronco sammen med 10 B&O-højttalere samt subwoofer. Neopren-sædebetræk er en mulighed for at beskytte sæderne, hvis naturen sviner rigeligt - eller det regner, mens bilen er åben.

Ikke skyggen af el

Bronco kommer på et tidspunkt, hvor Ford er godt i gang med at transformere sig til et elektrisk mærke i Europa fra 2030.

Ford undlader da også behændigt i sin europæiske pressemeddelelse at oplyse, hvilken motor eller motorer, bilen bliver udstyret med i Europa.

Men ud fra det amerikanske modelprogram udstråler markant, at den nye bil på ingen måde er elektrificeret.  I USA er der valg mellem tre turbodrevne benzinversioner: 2.3 204 hk, 2.7 V6 335 hk og 3.0 V6 406 hk, alle med Ecoboost-betegnelsen.

 

Nysgerrig efter nyheder om biler?

Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi

Se flere nyheder her