Klassisk firmabil takker af før tid

Det er slut med Opel Insignia, og den lider dermed samme skæbne som mange andre modeller fra den klassiske firmabilsklasse. En afløser er ikke i sigte.

Opel Insignia udgår nu uden at få en afløser.
Nyt om biler

SUV-begejstringen og premiummærkernes fremmarch har kostet endnu en klassisk firmabil livet. Opel Insignia udgår af produktion i løbet af året, bekræfter Opel over for flere tyske medier. En afløser er ikke i sigte.

I Danmark er Insignias bortgang indtruffet endnu tidligere. Den blot fem år gamle model er udgået af det danske modelprogram, og kun seks eksemplarer er indregistreret i 2022.

Der kører godt 9.000 på danske veje.

Sidste model på GM-platform

Konkurrencen fra SUV-modeller som Opels egen Grandland og dominansen fra Audi, BMW og Mercedes-Benz kommer oveni et særskilt problem for Insignia. Dens grundlæggende teknik gør det ikke muligt at elektrificere bilen, og som den sidste Opel bygger den på en platform, Epsilon II, fra Opels tidligere ejer, General Motors.

Det betyder formentlig også, at Opels nye ejer, Stellantis, skal betale afgifter til GM for at benytte platformen.

Efter to generationer udgår Opel Insignia nu uden at få en afløser.
Efter to generationer udgår Opel Insignia nu uden at få en afløser. Bilen har været mest efterspurgt som denne Sports Tourer - dvs. stationcar.

Den nuværende Insignia er anden generation med det navn og stammer fra 2017. Modellen fik et mindre facelift i 2020.

Første generation kom i 2008 som en afløser for Vectra og Signum. Endnu tidligere hed Opels store mellemklassemodel Ascona; en model der stammer fra 1970.

Giver plads til Astra

Insignia er blevet bygget på Opels hovedfabrik i Rüsselsheim, Tyskland. Den tidlige udfasning af Insignia giver Opel mulighed for en hurtigere optrapning af Astra-produktionen, der nu kun sker på denne fabrik – sammen med søsterbilen DS 4.

De fleste sedaner og stationcars fra de brede mærker i firmabilsklassen lider. De er især blevet presset af SUV-bølgen, men desuden er smagen hos bilkøberne gået over mod Audi, BMW og Mercedes-Benz, når det skal være en traditionel bil.

Insignia føjer sig til meget lang liste over modeller, der har måtte give op i den traditionelle firmabilsklasse.

Opel Insignia hedder som femdørs Grand Tourer.
Opel Insignia hedder som femdørs Grand Tourer. Dens død føjer sig til en lang række andre klassiske firmabiler, som ikke har kunnet klare sig mod SUV'er og premium-modeller.

Farvel Mondeo, Avensis, Optima, C5 ... 

Ford Mondeo udgik af produktion i marts, og den sidste Kia Optima blev solgt i 2021. Desuden har Honda for længst droppet Accord, Mitsubishi Galant er et fjernt minde, Toyota lod Avensis udgå (men har siden forsøgt med den større Camry), og Hyundai har opgivet i40.

Mazda 6, VW Passat og Skoda Superb findes stadig, og i hvert fald de to sidste er på vej i en helt ny generation.

Peugeot kæmper en brav kamp med 508, men prøver nu nye veje med fastback’en 408. Citroën C5 udgik i 2017, men har her i 2022 fået en moderne afløser i tidens ånd, C5 X.

Renault Talisman forsvandt i det danske modelprogram i 2020, og modellen er nu udgået af produktion. En slags afløser er coupé-SUV’en Arkana.

 

Nysgerrig efter nyheder om biler?

Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi

Se flere nyheder her