Lille elbil sænker prisen med mindre batteri

MG ZS er tilbage med det lille ’standardbatteri’, som dog er vokset lidt siden sidst. Dermed er rækkevidden oppe på 320 km. Hjemmeladningen varer dog stadig – eller atter - en evighed. Priserne er steget en del.

MG ZS kommer nu med et mindre batteri - men trods alt større end helt oprindeligt.
Nyt om biler

Da MG’s lille crossover, ZS, kom i en faceliftet udgave i vinter, voksede batteriet i elbilen betragteligt fra 45 til 70 kWh. Men prisen fulgte så sandelig også med op – fra 220.000 kr. (kortvarigt 200.000 kr.) med lille batteri og grundudstyr til nu 320.000 kr. med stort batteri og topudstyr.

Men nu har MG en ’lille ny’ på vej, der tager toppen af prishoppet. Fra august bliver det atter muligt at få ZS med lille batteri, som dog nu er vokset lidt til 51 kWh.

Det giver bilen en officiel rækkevidde på 320 km.  Det er en fornuftig forbedring i forhold til den gamle models 263 km, og placerer den nærmest midt mellem den gamle model og versionen med stort batteri, som klarer 440 km.

MG ZS er steget 45.000 kr. ved overgangen til den faceliftede udgave, som bl.a. har ca. 60 km større rækkevidde.
MG ZS er steget 45.000 kr. ved overgangen til den faceliftede udgave, som bl.a. har ca. 60 km større rækkevidde. Ved faceliftet har bilen dog fået flere forbedringer, bl.a. bedre skærm, app og mulighed for at trække 230 volt ud af bilen. 

Fra 265.000 kr.

Dermed fås MG ZS nu fra 265.000 kr. – og 20.000 kr. mere for topudstyret. Da MG opererer med dejligt runde tal (næsten), er der samtidig 20.000 kr. sparet ved at vælge standardbatteriet i stedet for det store.

Man skal dog være opmærksom på, at med det nye standard-batteri popper ZS’ gamle svaghed op igen: Denne version har nemlig kun enfaset lader og dermed meget langsom hjemmeladning. 0 til 100 procent varer ca. 14 timer.

Enfaset lader er samtidig blevet et ’tilvalg’ på versionen med det store batteri. Der er 10.000 kr. at spare, men en fuld opladning er her helt oppe på ca. 19 timer.

Den nye udgave med lille (51 kWh)-batteri kan kun lades med én fase. Det samme gælder en ny spareversion af modellen med det store batteri.
Den nye udgave med lille (51 kWh)-batteri kan kun lades med én fase. Det samme gælder en ny spareversion af modellen med det store batteri. Alle udgaver kan lynlade fra 5 til 80 procent på ca. 40 minutter.

Alle MG ZS-versioner bruger 40 minutter på at lade fra 5 til 80 procent og må begge trække 500 kg.

Generel prisstigning på MG ZS

Og så lige en pris mere. MG har ved lanceringen af standardbatteriet hævet priserne med 10.000 kr., så modellen med stort batteri, trefaset lader og topudstyret nu har en listepris på 320.000 kr.

En pudsig forskel på de to batteri-versioner er, at den nye model med lille batteri har en motoreffekt på 177 hk, mens det store batteri er koblet til en ydelse på kun 156 hk. Forklaringen er, at motoren sådan set er ens, men at det nye, 'lille' batteri har en anden kemisk sammensætning, så der kan trækkes mere strøm ud pr. tidsenhed.

Lige så pudsigt er, at 0-100-tiden på de to varianter er helt den samme, 8,6 sekunder.

Ifølge MG’s hjemmeside skal man forvente en leveringstid på 9-12 måneder for nye bestillinger.

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2022 og 2023