Populær SUV bliver mere digital og meget dyrere

Toyota giver omkring nytår RAV4 en opdatering, som især forbedrer de digitale funktioner, bl.a. opkoblingsmulighederne, og sikkerheden. Salget af den nuværende model er styrtdykket og prisen steget voldsomt – 100.000 kr.

Udvendig er der stort set ingen forandring på 2023-udgaven af Toyota RAV4.
Nyt om biler

Omkring sin fireårs fødselsdag til januar 2023 får Toyotas populære SUV, RAV4, en større opdatering, som er mere digital end den er fysisk.

Først og fremmest får RAV4 et nyt multimediesystem med en 10,5 tommer trykskærm med cloud-navigation, der opdateres om hændelser på den planlagte rute, og konstant er opdateret om mulige parkeringspladser nær destinationen.

Det er desuden blevet muligt at tale til sin Toyota. Med kommandoen ’Hey Toyota’ kan man bede bilen justere klimaanlægget, betjene multimediesystemet, ringe op samt åbne og lukke vinduerne.

Midterskærmen i RAV4 er vokset til 10,5 tommer. De fysiske knapper i siden fa den nuværende er forsvundet.
Midterskærmen i RAV4 er vokset til 10,5 tommer. De fysiske knapper i siden fa den nuværende er forsvundet.

Fuld overvågning via app

Toyotas MyT-app giver fuld adgang til bilen på afstand, bl.a. tjek af kørselsmønstre, brændstofniveau, advarsler og sporing af bilen. Kan man ikke huske, om man har lukket vinduerne, da man forlod bilen, er det muligt at åbne og låse dørene eller slukke lyset.

Desuden er det muligt at fjernaktivere havariblinket, så det er lettere af finde bilen på en fyldt parkeringsplads eller færge. Endelig man også fjernstyre klimaanlægget og enten opvarme eller nedkøle kabinen, inden man sætter sig bag rattet.

Trådløs Apple Carplay og Android Auto er blevet standard.

Instrumenthuset er nyt, helt digitalt og kan i vidt omfang tilpasses gennem fire indstillinger samt tre layouts. Skærmen er som standard på 12,3 tommer – dog må man i grundversionen nøjes med et syv-tommer display.

Instrumenthuset er nu fuldt digitalt i kraft af denne 12,3-tommer skærm - dog ikke i grundudgaven.
Instrumenthuset er nu fuldt digitalt i kraft af denne 12,3-tommer skærm - dog ikke i grundudgaven.

Bremser selv i mange nye situationer

Sikkerhedspakken Toyota Safety Sense får tilføjet yderligere funktioner. Nødbremsen kan nu også reagere for modkørende trafik og fodgængere, når man selv er ved at dreje i et kryds. En ’nødstyreassistent’ er også tilføjet og hjælper føreren med at undvige fodgængere, der er trådt ud på vejen. I plugin-hybriden vil systemet også genkende og reagere på cykler såvel som parkerede køretøjer og kan ydermere registrere modkørende køretøjer i egen vognbane. Det kan reducere risikoen for en frontalkollision.

Den opdaterede RAV4 vil fortsat også kunne fås som fuldhybrid med 2,5-liters hybridmotor med 218 hestekræfter med forhjulstræk og 222 hestekræfter med firehjulstræk. Plugin-hybriden har firehjulstræk som standard. Toyota siger i sin pressemeddelelse intet om den rene benzin-version, som tilbydes udag.

RAV4 er Toyotas mest solgte SUV på verdensplan, og bilen har også været yderst populær i Danmark siden lanceringen af den nuværende femte generation i 2019 – og i særdeleshed efter at plugin-hybriden kom i 2020.

Salget er halveret

Sidste år blev der solgt flere end 3.000 styks på hvide plader, hvilket gjorde RAV4 til den tredjebedst sælgende Toyota og samlet set en usædvanlig plads 11 blandt alle biler.

Men i år er det gået særdeles skidt for SUV’en. Toyota er langt fra ene om at have leveringsproblemer – i lang tid var Toyota næsten ikke berørt – men i første halvdel af 2022 er RAV4-salget dykket 55 procent til blot 800 styks på seks måneder og en samlet 29. plads.

Samtidig er prisen steget usædvanligt meget. Da plugin-hybriden for alvor blev lanceret i februar 2021, kostede billigste version 420.000 kr. Nu står den nye grundudgave af plugin-hybriden til 522.000 kr. – et prishop på 100.000 kr.

Topudgaven koster 650.000 kr.

Afgiftsforhøjelsen på plugin-hybrider, der trådte i kraft 1. januar 2022 og gør det igen 1. januar 2023, er kun ansvarlig for en meget lille del heraf.

 

 

Nysgerrig efter nyheder om biler?

Motor følger løbende udviklingen inden for biler og teknologi

Se flere nyheder her