Tung bamse til store eventyr

VW viser den nye udgave af sin store pickup, Amarok. Det er en bil til erhvervslivet og til private med eventyrlyst eller voluminøse fritidsinteresser - og som har dybe lommer. Den nye Amarok er næsten identisk med Ford Ranger.

VW Amarok i 2023-udgaven.
Nyt om biler

Pickups er populære mange steder i verden, så selv om efterspørgslen i Europa er beskeden, kaster VW sig nu ud i en ny generation af Amarok.

For at få økonomi i projektet har VW dog været nødt til at udvikle og bygge bilen sammen med Ford, og den nye Amarok og den nye Ranger er derfor næsten ens.

Disse ladvogne brugers i vores del af verden overvejende af erhvervslivet, og i Danmark er de tungt læsset med afgift på hvide plader. Men de kan ellers være ideelle til offroadkørsel til det lille eller store eventyr og som den perfekte partner til folk med voluminøse eller rustikke fritidsinteresser.

Amarok kommer i juni 2023 i denne nye generation. I Danmark kommer kun denne version med dobbeltkabine - med eller uden bagsæde.
Amarok kommer i juni 2023 i denne nye generation. I Danmark kommer kun denne version med dobbeltkabine - med eller uden bagsæde.

Træk på to eller fire hjul

Den robuste Amarok i anden generation har netop haft verdenspremiere, men når først til Danmark i juni 2023.

Det sker i en enkelt karrosserivariant, versionen med dobbeltkabine. Der bliver tre motorer at vælge imellem, alle dieseldrevne: 170 hk, 204 og V6 med 240 hk. Elektrificering er slet ikke nået til denne bilklasse.

Afhængig af motor kan der vælges mellem tohjulstræk og firehjulstræk.

Den nye Amarok måler 5,35 meter i længden, 10 cm mere end forgængeren. Akselafstanden er vokset endnu mere, 17 cm, til nu 3,27 meter.
Den nye Amarok måler 5,35 meter i længden, 10 cm mere end forgængeren. Akselafstanden er vokset endnu mere, 17 cm, til nu 3,27 meter.

Vokset meget

Den nye Amarok måler 5,35 meter i længden, 10 cm mere end forgængeren. Akselafstanden er vokset endnu mere, 17 cm, til nu 3,27 meter. Det giver mere plads, især på anden sæderække i dobbeltkabinen, samt kortere karrosserioverhæng, som både er gavnligt for designet og terrænegenskaberne.

Hvad det sidste angår er der en betydeligt forbedring for de, der får behov for at krydse vandløb og store vandhuller: Vadedybde er øget fra 50 til 80 cm.

I kabinen liger Amarok i vid udstrækning, men ikke helt Ranger med tilsyneladende samme store midterskærm på højkant. Den er på enten 10 eller 12 tommer. Instrumenthuset udgøres af enten en 8- eller 12-tommer skærm.

Førerpladsen er næsten som i Ford Ranger. Skærmen er tilsyneladende den samme, mens kontakterne under den er forskellige.
Førerpladsen er næsten som i Ford Ranger. Skærmen er tilsyneladende den samme, mens kontakterne under den er forskellige.

Bygges i Sydafrika - af Ford

VW og Ford er i gang med adskillige tætte samarbejdsprojekter, der også omfatter Ford Transit til VW, VW Caddy til Ford og Volkswagens elektriske MEB-platform (ID.-bilerne) til Ford.

Amarok og Ranger skal fremstilles på en Ford-fabrik i Sydafrika – et land med stor hang til pickups.

Pickups som Amarok bruges i Danmark mest til arbejdsbrug. Det store. åbne lad og den store trækvægt gør biltypen praktisk til byggepladser, for gartnere m.m. ,Men der er også et lille privat marked.
Pickups som Amarok bruges i Danmark mest til arbejdsbrug. Det store, åbne lad og den store trækvægt gør biltypen praktisk til byggepladser, for gartnere m.m. Men der er også et lille privat marked.

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve