Eldrift gør familie-pickup billigere

Maxus lancerer snart en stor pickup, som bliver den første el-pickup i Europa. Da elbiler er næsten afgiftsfrie, bliver eT90 noget billigere end dieseldrevne pickups på hvide plader.

Maxus eT90 er en stor, eldrevet pickup.
Nyt om biler

Hvis man gerne vil have en elbil, er udvalget af stationcars ekstremt lille, og cabriolet’er og pickups findes ikke. Men den sidste mangel bliver der rettet op på sidst på året.

Mens hverken Tesla, Rivian eller Ford stadig er et stykke fra at lancere en eldreven pickup i Europa, er det atter et kinesisk mærke, der kommer først.

Maxus fra Kinas største bilkoncern, Shanghai Automotive, er til december klar med en stor pickup i Danmark.

Maxus eT90 er en stort pickup på noget over fem meter i længden.
Maxus eT90 er en stort pickup på noget over fem meter i længden. Den må laste 1.000 kg, mens anhængervægten ikke er bekræftet.

Kæmpe bil

T90 hedder modellen - med et ’e’ foran for at indikere, at bilen er elektrisk. Den findes nemlig i Kina også med dieselmotor.

Maxus eT90 har ikke bare en voldsom front, den er i det hele taget noget af en bamse med en længde på 5,37 meter, en bredde på 1,90 meter og en højde på 1,80 meter. Akselafstanden er 3,15 meter.

Bilen vejer gedigne 2.300 kg tom og kan komme op på 3.300 kg, idet nyttelasten er 1.000 kg. Den samlede vogntogsvægt angives til 4.050 kg, hvilket indikerer en trækvægt på 750 kg, men det tal kan Maxus indtil videre ikke bekræfte.

Maxus eT90 har dobbeltkabine og stort lad. Lasteevnen er 1.000 kg.
Maxus eT90 har dobbeltkabine og stort lad. Lasteevnen er 1.000 kg.

330 km rækkevidde

Batteriet er på 88,6 kWh netto, hvilket giver en officiel rækkevidde på 330 km. At det ikke bliver til mere, begrunder Maxus med, at en varevogn testes med tung last.

Den baghjulstrukne pickup har en motor på 204 hk og 310 Nm.

Komfortudstyret er pænt med 10,3 tommer trykskærm, elektrisk sædejustering til både fører og forsædepassager, Apple Carplay og lædersæder. Sikkerhedsudstyret ser derimod noget spartansk ud.

Kabinen i Maxus eT90. Læderindtræk er standard, men det ser ud til, at bilen mangler en del af det nyeste sikkerhedsudstyr.
Kabinen i Maxus eT90. 10 tommerskærm og læderindtræk er standard, men det ser ud til, at bilen mangler en del af det nyeste sikkerhedsudstyr.

Pickuppen kan lade hjemme med tre faser (11 kW), mens hurtigladningen begrænser sig til 80 kW. Det giver ifølge Maxus en ladetid fra 20 til 80 procent på 45 minutter under ideelle forhold.

Mange biler bestilt

- Vi oplever en ekstrem interesse omkring pickuppen og har bestilt et stort antal biler. De første biler forventes at blive leveret i indeværende år, siger landechef hos Maxus Danmark, Steffen Vilstrup, i en pressemeddelelse.

Pickuppen fås med anhængertræk, men det er ikke bekræftet, hvor meget bilen må trække.
Pickuppen fås med anhængertræk, men det er ikke bekræftet, hvor meget bilen må trække.

Maxus eT90 kommer til at koste ca. 525.000 kr. Elbiler i det prisleje er stort set afgiftsfrie, og eT90 bliver dermed billig i forhold til dieseldrevne pickups med bagsæde og på hvide plader.

De er belagt med høj registreringsafgift, og f.eks. en Toyota Hilux med pænt med udstyr og på hvide plade koster ca. 850.000 kr.

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2022 og 2023