Kia-crossover får mere kant

Op til sin treårs fødselsdag får Kia Xceed en opdatering, som blandt andet omfatter en mere luksuriøs og sportslig udseende topmodel. Men plugin-hybriden har ikke fået forbedret sine elektriske evner. Ceed-familien er blevet den tredje mest solgte bil i Danmark.

Kia Xceed i den faceliftede udgave.
Nyt om biler

Da Kia Ceed i eftersommeren 2021 fik en større opdatering, blev crossover-modellen Xceed sprunget over. Det gav mening i den forstand, at mens de øvrige Ceed-modeller – femdørs, stationcar og fastback – stammer fra 2018, kom Xceed først i 2019.

Men her op til variantens treårs fødselsdag får også Xceed et mindre facelift.

De tekniske fornyelser er dog små, da Kia allerede opdaterede modelprogrammet samtidig med faceliftet af den øvrige Ceed familie sidste år.

Bedre sikkerhedsudstyr

XCeed fås dog nu med aktiv blindvinkel-alarm, der forsøger at holde bilen i banen, hvis der ikke er frit - og ikke kun advarer, som det gamle system. Desuden er aktiv vognbaneassistent blevet standard. Før kunne det kun fås sammen med dobbeltkoblingsgearet.

Største forandring nu ligger i, at der nu er kommet en GT-Line og en GT-Line S, to nye topversioner. Som i øvrige Ceed-versioner indebærer det enten en 160 eller en 204 hk-benzinmotor eller en 136 hk mildhybrid diesel, uden at Kia ligefrem ophøjer nogen af dem til at være den sportslige GT-udgave.

Derudover fås Xceed stadig i mildhybrid-, plugin-hybrid-, diesel- og almindelige benzinversioner.

Plugin-hybriden, som er populær i Danmark, er der dog ikke sket nogen teknisk forbedring af, og rækkevidde på strøm er stadig kun 42-48 km. Den fås heller ikke i den nye GT-Line-version.

Den fornyede Kia Xceed i den nye GT-Line-version.
Den fornyede Kia Xceed i den nye GT-Line-version. 12 lakfarver fås, herunder tre nye markante farver: Lemon Splash, Celadon Spirit Green (bilen her) og Yuca Steel Grey.

Fornyet front og bagparti

Fælles for de fornyede Xceed-modeller er nye LED-forlygter og et revideret design af grill, forreste kofanger og luftindtag. Bagpå er der en ny diffuser.

Den nye GT-line skiller sig desuden ud med en række sportslige, visuelle detaljer. Det gælder ændret frontdesign, bl.a. luftindtag i mørkt krom og nye, sekskantede LED-baglygter og diffuseren nederst er i bilens farve.

Den fornyede Xceed begynder at komme i august, og billigste udgave, en plugin-hybrid, koster 265.000 kr. En 120 hestes benzin er faktisk 5.000 kr. dyrere og endda med mindre udstyr og manuelt gear. Der er et pænt spring op til topmodellen, GT-line med 204 hk og automatgear, som koster fra 335.000 kr.

Kia Xceed er billigst som plugin-hybrid.
Kia Xceed er billigst som plugin-hybrid. Det er også den mest efterspurgte udgave i Danmark, men den fås ikke som GT-Line.

Ny topversion: GT-line S

I det danske program findes desuden en ny GT-Line S, som koster 15.000 kr. oveni. Det er først i denne absolutte topmodel, at man får fuldt digitalt instrumenthus (12,3 tommer). Det bringer den allerdyreste version med 204 hk op på 410.000 kr.

Xceed, som kun har fordørene fælles med karrosseriet på den femdørs, er i Europa den mest solgte Ceed-variant, mens den i Danmark ikke helt kan følge med hatchback og stationcar.

I Danmark er den samlede Ceed-familie den tredje mest solgte bil i 2022 indtil videre, og den ligger også nr. tre blandt opladnings-hybrider.

Xceed GT-Line skiller sig visuelt også lidt ud bagtil.
Xceed GT-Line skiller sig visuelt også lidt ud bagtil. Versionen her har 18 tommer fælge. Standard er 16 tommer.


 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve