Endnu et elbil-mærke er klar til at kæmpe om danskernes gunst. Kinesiske BYD gør sin entre med fuld musik allerede fra oktober.
Tre elbiler er med i første bølge, men hvilke det er, og hvor hurtigt de alle tre er klar, er indtil videre uklart. Det er dog sandsynligt, at en syvpersoners SUV, Tang, er blandt de tre, måske i en faceliftet udgave. BYD Tang har kunnet leveres i Norge i et årstid.
BYD lancerer sig selv sidst i august ved et stort, fælleseuropæisk arrangement, hvor tre modeller præsenteres. Omtrent samtidig forventer den danske importør at have hjemmeside og i det mindste nogle priser klar.
BYD er en af Kinas største bilproducenter og har en meget lang tradition for elbiler og plugin-hybrider. Mærket lancerede i 2008 opladningshybriden F3DM.
En af verdens største
Nu er BYD vendt næsten helt mod de to elektriske biltyper, og alle modeller i Europa ventes at blive fuldelektriske.
BYD er samtidig en af verdens største producenter af elektriske biler og ligger omtrent på niveau med Tesla. I første halvdel af 2022 solgte BYD globalt 640.000 elbiler og plugin-hybrider.
Firmaet begyndte med batterier til håndværktøj og er i dag en af verdens store batteriproducenter og fremstiller i modsætning til næsten alle andre bilproducenter selv sine battericeller – det grundlæggende element i elbilers højvoltsbatterier. BYD er også en førende producent af elektriske busser og andre tunge køretøjer.
Skal sælges gennem bilforhandlere
I Danmark bliver det den danske bilorganisation Nic. Christiancen Gruppen, som skal stå for import og salg af de elektriske BYD-personbiler.
Salg og service vil ske traditionelt med fysiske butikker. Det sker gennem en såkaldt BYD Pioneer-butik i København samt gennem udvalgte Terminalen-forretninger, der hører under Nic. Christiansen, og i dag sælger bl.a. Hyundai og Honda.
Skulle være kommet i 2011
Dermed får Nic. Christiansen BYD med voldsom forsinkelse. Allerede i 2009 meddelte den jyske bilgruppe, at man havde fået agenturet på BYD, og at salget ville begynde i 2011. Men det skete aldrig.
Med den nye BYD-Nic. Christiansen-aftale er den hidtidige BYD-repræsentant i Danmark blevet skubbet til side. Den norske bilimportør RSA har i et stykke tid haft importen af BYD og Maxus i Norge og Danmark og har siden 2021 solgt BYDs personbiler og varevogne i Norge. I foråret kom så BYD’s varevogne til i Danmark, men der var ikke noget nyt om personbilerne.
Forklaringen kender vi nu. BYD har åbenbart ville have en dansk repræsentant med større muskler end RSA.
Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?
Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.