Fransk familiebil styrer mod fuld eldrift

Peugeot 308 kommer i 2023 som ren elbil, både som femdørs og stationcar og med kraftigere motor, længere rækkevidde og meget lavt forbrug. Dermed bliver 308 en af de første eldrevne stationcars. Opel følger lige efter med en elbil. Og det gør en anden Peugeot-model også.

Peugeot 308 kommer i sommeren 2023 som ren elbil.
Nyt om biler

Det har længe ligget i kortene, at Peugeot 308 skulle komme som ren elbil som supplement til versioner med benzin- og dieselmotorer samt to pluginhybrider. Peugeot har bekræftet det over for Motor gennem længere tid. Og nu er det helt officielt.

Under navnet E-308 kommer den mellemstore Peugeot i sensommeren 2023 som ren elbil – og vel at mærke både som femdørs og stationcar. Modellen bliver dermed den første europæiske el-stationcar bortset fra den flere gange dyrere Porsche Taycan Cross Turismo. Eneste anden stationcar med ren eldrift er for tiden MG 5.

Bilen som sådan bliver der ikke ændret meget på. Men elteknikken er ny.

Peugeot 308 bliver formentlig den første elektriske stationcar fra Europa i den opnåelige klasse,
Peugeot 308 bliver formentlig den første elektriske stationcar fra Europa i den opnåelige klasse,

Ny og stærkere elmotor

Hidtil har alle elbiler fra Peugeot-Citroën-DS-Opel haft en elmotor på ret beskedne 136 hk. Men som den første udstyres 308 med en helt ny elmotor med 15 procent større effekt – 156 hk. Motoren kommer fra en japansk samarbejdspartner, Nidec.

Også batteriet lader til at være helt nyt og repræsenterer ligeledes en moderat forbedring. For første gang ser vi en elbil fra koncernen med mere end 50 kWh brutto. Tallet er nu 54 kWh brutto og 51 kWh netto.

Selv om opgraderingen er beskeden, får rækkevidden et pænt boost til lige over 400 km. Ud over de ekstra fire kWh ser E-308 ud til at være særdeles energieffektivt. Det officielle gennemsnitsforbrug opgives til at være blot 127 Wh pr. km.

Opladningen er der ikke sket det store med. I hvert fald ikke på papiret. Hjemmeladning sker som standard med trefaset, 11 kW lader, mens lynladning fra 20 til 80 procent tager 25 minutter.

Med den elektriske 308 skifter Peugeot skrivemåde. Mens 208 hedder e-208 som elbiler staves 308 E-308..
Med den elektriske 308 skifter Peugeot skrivemåde. Mens 208 hedder e-208 som elbiler staves 308 E-308 i det skriftlige materiale fra Peugeot. For at øge forvirringen står der 'E 308' uden mellemrum bag på bilen. 

Næste elbiler: Opel Astra og Peugeot 408

Peugeot E-308 og E-308 SW fås i de to højeste udstyrsniveauer, Allure og GT, de vil nå til Danmark efter sommerferien 2023. Bemærk i øvrigt, at Peugeot skifter skrivemåde for sine elbiler, idet navnet nu er med stort E, mens 208 skrives e-208. Nogen forklaring giver Peugeot ikke.

308 bliver første fuldelektriske model på Stellantis’ alsidige EMP2-platform. Men der kommer flere. Opel lancerer en gang i 2023 en elektrisk Astra, formentlig både som femdørs og stationcar, og i 2024 ser vi også Peugeot 408 med samme el-teknik.

C4 fra søstermærket Citroën har eksisteret som ren elbil i et par år, men denne model er baseret på en anden og mindre platform.

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2022 og 2023