Ikonisk sportsvogn vrinsker med benzin

Den klassiske, ottecylindrede sportsvogn er ikke død. Ford får i hvert fald en ny en af slagsen, når syvende generation Mustang kommer i 2023.

Ford Mustang i 2023-udgaven.
Nyt om biler

Det bliver mere og mere sjældent. Men Ford tør og kan og lancerer nu en helt ny udgave af den klassiske sportsvogn Mustang.

Og trods tidens fokus på elektrificering er også den nyeste Mustang (absolut ikke at forveksle med Mustang Mach-E!) en ærke-klassisk benzinbil uden nogen form for elektrificering. Den har sågar V8-motor i topudgaverne.

Syvende generation af Mustang er netop præsenteret i USA, både som coupé og cabriolet. De kommer på gaden i 2023. Også i Danmark.

Mustang kommer traditionen tro også i en åben udgave. Den lanceres ca. samtidig med coupéen.
Mustang kommer traditionen tro også i en åben udgave. Den lanceres ca. samtidig med coupéen.

Fire og otte cylindre

I sin ellers meget lange pressemeddelelse om bilen nævner Ford ingen motorydelse og omtaler kun en V8-motor.

Amerikanske medier nævner dog også en 2,3-liters Ecoboost-motor som skulle være helt ny. GT-udgaven får en 5.0 Coyote V8, som angiveligt får den hidtil højeste ydelse fra en ikke-turbomotor fra Ford.

Mustang GT fås med valg mellem titrins automatgear og manuelt gear. Standard-modellen har automatgear.

Den kommende Ford Mustang er syvende generation af den amerikanske drøm, der er bygget i ti mio. eksemplarer.
Den kommende Ford Mustang er syvende generation af den amerikanske drøm, der er bygget i ti mio. eksemplarer.

Tilbage til racerbanen

En særlig racerversioner er også med i programmet. Mustang Dark Horse er tilpasset banebrug og har opgraderet affjedring og forbedret aerodynamik samt udstyret med en opgraderet 5,0-liters V8. Den skal være med til at bringe Ford tilbage til global motorsport, bl.a. GT3, GT4 og Nascar.

Mens Ford styrer uden om elektrificering, er der gjort meget for at være med på tidens anden kraftige tendens med digitalisering.

Bilen er gennem-digitaliseret med personlig tilpasselig dobbeltskærm, den nyeste version af Fords infotainment, Sync 4, og mulighed for opgradering med ’Ford Power-Up’.

Den nye Mustang er helt med på de digitale noder. Instrumenthuset udgøres af en 12,4 tommer skærm, mens midterskærmen er  13,2 tommer. Softwaren kan opdateres over nettet.
Den nye Mustang er helt med på de digitale noder. Instrumenthuset udgøres af en 12,4 tommer skærm, mens midterskærmen er  13,2 tommer. Softwaren kan opdateres over nettet.

Instrumenthuset udgøres af en 12,4 tommer skærm, der flyder over i den 13,2 tommer store midterskærm.

Ford er helt klar over, at en ny benzindrevet sportsvogn er lidt usædvanligt.

'Heftigt statement'

- At investere i udviklingen af en spritny Mustang er et heftigt statement på et tidspunkt, hvor mange af vores konkurrenter bevæger sig væk fra udviklingen og produktionen af konventionelle biler, sagde Fords administrerende direktør, Jim Farley, ved præsentationen.

- Udover Fords investering på 50 milliarder dollar i elektriske biler frem til 2026, sætter vi også fart på vores ICE-vækstplan (forbrændingsmotorer, red.) ved blandt andet også at tilbyde betydningsfulde modeller og hybridvarianter af vores mest populære biler i Ford Blue-familien, sagde Ford-direktøren.

Gennem de seneste 58 år er der solgt flere end 10 millioner Ford Mustang’er, og Ford betegner den som verdens stadig bedst sælgende sportsvogn.

Mustang Cabriolet har stofkaleche.
Mustang Cabriolet har stofkaleche. Her er det GT-versionen.

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve