Ny stil til 103 år gammelt bilmærke

Også Citroën skal nu have nyt logo og justerer sin designstil i det hele taget. Det bliver det 10. logo i det franske mærkes lange historie. Se alle 10 logoer her.

Konceptbilen Citroën Oli.
Nyt om biler

Kun seks år holdt det logo, som Citroën stolt lancerede i 2016. For nu er det blevet tid til et ny, som bliver kombineret med en ny mærkeidentitet.

Det nye, røde logo er en fortolkning af det første fra 1919 og er det 10. logo i Citroëns 103 års historie.

Logoet vises på konceptbilen Oli og vil herefter gradvist pryde fremtidige Citroën produktions- og konceptbiler fra midten af 2023. Hvornår det nye logo dukker op på elektronisk kommunikation og hos forhandlere, forlyder der ikke noget om.

Det nye Citroën-logo i rød udgave.
Det nye Citroën-logo i rød udgave.

Mere ferskt - men stadig med farve

Som det er set med adskillige andre bilmærker de seneste år, er det nye Citroën-logo enkelt, nærmest ferskt og todimensionelt i stedet for tredimensionelt. Andre mærker har kaldt den nye stil for digital.

Logoet består nu af bredere og mere fremstående vinkler, der er omkranset af en oval ramme.

Citroën forklarer, at det nye look genfortolker det originale logo, der blev introduceret af grundlæggeren André Citroën. Det var inspireret af hans første metal-bearbejdningsfirma, der fremstillede vinkelformede gearsystemer – sildeben eller chevrons. De to vinkler har været kernen i Citroëns identitet lige siden.

Her er 103 års evolution i Citroëns logo. De dobbelte vinkler, chevrons, har været med hele vejen.
Her er 103 års evolution i Citroëns logo. De dobbelte vinkler, chevrons, har været med hele vejen.

Hilsen fra 2CV og DS

Logoet suppleres af en ny farvepalet med to nye signaturfarver og en ny skrifttype. Som en hyldest til historien betyder den nye mærkeidentitet også et gensyn med farven ’Monte Carlo’-blå, der er blevet brugt på modeller som 2CV og DS. Også den vil kunne ses både på kommende modeller og hos forhandlerne.

Som supplement til det nye logo introduceres et nyt slogan: ’Nothing Moves Us Like Citroën’.

Affyringsrampen for det nye logo m.m. er konceptbilen Oli (udtales på engelsk ’all ë’ med henvisning til Citroëns elbil-betegnelse, ë).

Oli er et kantet køretøj, som aldrig kommer i produktion.
Oli er et kantet køretøj, som aldrig kommer i produktion.

Oli er enkelthed

Oli er et koncept, som ifølge Citroën udfordrer status quo og nytænker elektrisk mobilitet og går imod tendens, der peger mod tungere, mere komplekse og dyrere nulemissions familiebiler.

Skulle nogen synes, den er mærkelig, bastant eller grim kan det være en trøst, at konceptbilen ikke bliver til en produktionsbil. Heller ikke i tillempet form, som Motor forstår det.

Konceptbilen er et ’laboratorium på hjul’ og et koncentrat af morgendagens idéer. Detaljer samt grundtanken om det enkle og opnåelige skal nok finde vej ud i virkeligheden.

Det nye logo kan også optræde i denne blå nuance.
Det nye logo og navnetræk kan også optræde i denne blå nuance.

Yderst el-effektiv

Målet med Oli er at få en rekord-god livscyklus-vurdering gennem lav vægt og kompleksitet, genbrugte og genanvendelige materialer og lang levetid.

Bilen kunne få en vægt på 1.000 kg, en rækkevidde på 400 km, en tophastighed på 110 km/t. og et forbrug så lavt som 100 Wh pr. km.

De lave værdier skyldes, at konceptbilen er baseret på Citroën Ami, som knap nok er en bil med en topfart på 45 km/t. Men i Oli er der altså skruet pænt op for fart, størrelse, komfort og sikkerhed.

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve