Volvo går helt elektrisk fra nu

Biler, der udelukkende kører på benzin eller diesel, udgår nu af det danske Volvo-program. Mærket forventer, at salget de kommende år vil fordele sig ligeligt mellem ren el og plugin-hybrid.

Volvo har stoppet det danske salg af biler, der ikke kan lades op.
Nyt om biler

Volvo vil fra nu af kun sælge opladelige i Danmark, oplyser bilmærket og bliver dermed det første, som siger farvel til rene benzin- og dieselmodeller, inkl. mildhybrider. Danmark er det andet land, hvor Volvo overgår til kun opladelige biler.

Volvo giver ingen klar begrundelse for, at stoppet kommer nu. Den administrerende direktør for Volvo Car Denmark siger dog i en pressemeddelelse:

– Det gør vi, fordi fremtiden er elektrisk, og fordi Volvo Cars vil være førende inden for elbiler i premiumklassen, og så gør vi det, fordi efterspørgslen lige nu overgår udbuddet, siger Sarka Heyna Fuchsova.

Volvo har kun én ren elbil, den kompakte XC40 og dens coupé-aflægger C40. Afløseren for XC90 bliver rent elektrisk, men den ventes først klar til levering hen mod sommeren 2023 og er under alle omstændigheder en nichebil i kraft af sin størrelse og pris.

Under 20 procent er elbiler i dag

Indtil videre udgør rene elbiler under 20 procent af det danske Volvo-salg målt ud fra leveringer.

Hos FDM overrasker Volvos skridt ikke Motors biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen:

– Vi har i Danmark gjort det attraktivt at købe elbiler og plugin-hybrider. Sådan er det langtfra i alle lande. For en gang skyld har den danske registreringsafgift haft den positive egenskab, at det har fået danskerne til at købe elektriske biler.

Han henviser til, at elbiler i Danmark er stort set afgiftsfrie, og at plugin-hybrider er lempeligt afgiftsramt.

Volvo XC40 er sammen med C40 Volvos eneste elbil indtil videre.
Volvo XC40 er sammen med C40 Volvos eneste elbilmodel indtil videre.

Mangler på kort sigt 40 pct. af salget

Skridtet kan på kort sigt reducere Volvos danske salg og bedrøve en del potentielle kunder og særligt berøve mærkets forhandlere en del omsætning. I 2022 udgjorde Volvos salg af ikke-opladelige biler 40 procent – kun en beskeden ændring fra 2021, hvor andelen var 42 procent. Langt de fleste er opladningshybrider.

Alligevel vurderer Søren W. Rasmussen, at det kan være en fornuftig beslutning af Volvo.

– I takt med at efterspørgslen på de elektriske biler stiger, er det naturligt, at Volvo vælger at koncentrere sig udelukkende om produktionen af disse biler, siger han og tilføjer, at Volvo nok benytter Danmark som lidt af et test-marked.

Desuden bemærker han, at færre benzin- og dieselbiler giver Volvo mulighed for at øge produktionen af de opladelige biler, som mange steder er en mangelvare. 

Volvo-plan: 50 % el, 50 % plugin-hybrid

Den danske Volvo-importør forventer, at mærket de næste år vil sælge lige mange elbiler og plugin-hybrider.

Volvo siger ikke noget om, hvorvidt mærket nu kan se frem til mere rundhåndede tildelinger af opladelige biler, som hidtil har været en mangelvare.

Den svensk-kinesiske bilproducent har en strategi om udelukkende at sælge fuldelektriske biler globalt fra og med 2030. I Danmark ventes plugin-hybriderne at udgå et godt stykke tid inden 2030.

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2022 og 2023