El-SUV springer ud som designer-coupé

Aiways er to år efter sin danske debut klar med model nr. to. U6 er en ’designer-udgave’ af U5 og har næsten samme teknik. Men en del ting er forbedret, f.eks. er førerpladsen helt anderledes.

Aiways U6 ved europapremieren i København.
Nyt om biler

Det går ikke så stærkt med at få nye modeller ud over rampen hos Aiways, det lille, privatejede kinesiske mærke. Men til april eller maj ventes model nr. to at være klar i Europa, herunder Danmark.

U6, som når op over et års forsinkelse, er en SUV nært beslægtet med mærkets U5. Men U6 er en slags coupe-udgave af U5, omtrent som VW ID.5 er en karrosseri-varianter af ID.4. Men forskellen er større hos Aiways.

Det kunne man se på årets elbilmesse i København sidst i oktober, hvor Aiways havde europæisk publikumspremiere på coupé-SUV’en.

Bagpartiet er alt andet end anonymt. Den hidsige farve spiller dog også ind.
Bagpartiet er alt andet end anonymt. Den hidsige farve spiller dog også ind.

Stor visuel forskel

Først og fremmest er det skrå bagparti anderledes, men også fronten og siderne med de farvede indlæg får U6 til at fremstå som en selvstændig model.

Den grundlæggende teknik som platform og batteri (63 kWh) er dog den samme, og U6 får ca. samme rækkevidde, omkring de 400 km. Trefaset lader er netop blevet standard på U5, og det vil det også være på U6. Lynladning sker med op til 90 kW.

Mens kabinepladsen er ca. den samme – loftshøjden bag er ok for de fleste voksne – går designet en anelse ud over bagagerummet. Kælderrummet er stort set forsvundet, og rummeligheden er skrumpet fra 496 til 472 liter.

20 tommer hjul er standard, mens det er 19 tommer på U5.

Forskellen på førerpladsen i U6 (til venstre) og U5. Midterkonsollen inklusive gearvælgeren er også helt ny i U6.

Forbedringer fra U5

Men de fleste forskelle er i U6’s favør. Førerpladsen inklusive dens skærme er ændret en del – tilsyneladende til det bedre – og der er kommet handskerum. Både Apple Carplay og Android Auto er standard uden ledning, og den trådløse lader til telefonen er vokset, så der også er plads til en stor smartphone.

Bagklappen åbner højere. I U5 er der risiko for buler i panden. Lige som U5 kan U6 få anhængertræk. Vægten kendes dog ikke endnu.

Aiways U6 bliver mærkets anden model, når den er klar til april-maj.
Aiways U6 bliver mærkets anden model, når den er klar til april-maj. Prisen er 380.000 kr. - kun en topmodel tilbydes. 20 tommer hjul er standard.

Ny og stærkere motor

U6 har panorama-glastag, men nogen vil nok synes, det er et tilbageskridt, for i U5 med det høje udstyrsniveau kan glastaget åbnes. Det kan det ikke i U6.

Varmepumpe har indfundet sig som standard i U6, og motoren er helt ny. Mens U5 har en Bosch-motor med 204 hk, ligger der ved forakslen i U6 en Aiways-udviklet motor med 218 hk., som skærer lidt af 0-100-tiden: 6,9 sekunder i stedet for 7,8.

U6 fås kun i et udstyrsniveau, Premium, som ca. svarer til U5’s højeste niveau. Dermed kan man se, at U6 med en pris på 380.000 kr. koster 30.000 kr. ekstra.

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2022 og 2023