Ny kineser viser ekstra nyhed og afslører priser

BYD bruger Paris Motor Show som sin officielle europæiske lancering af tre elbiler. ’Build Your Dreams’ overrasker ved at præsentere en fjerde ny model. Og så er de danske priser klar. Og der er god garanti.

BYD's europadebut på Paris Motor Show.
Nyt om biler

Et nyt kinesisk bilmærke med ganske lang erfaring fra hjemlandet gør nu sin Europa-entre med brask og bram.

BYD benytter Paris Motor Show – eller Mondial de l’Auto – som affyringsrampe for sin europæiske lancering af personbiler. Ud over et fashionabelt aftenarrangement på Paris’ Champs-Élysées havde BYD en af de største stande på udstillingen.

Ikke blot vises de tre annoncerede modeller, som Motor har haft lejlighed til at køre i i august, BYD har også bragt en overraskelse med til Paris: den mellemstore sedan Seal.

BYD Seal er en sportssedan i klasse med Tesla Model 3 og BMW i4. Topmodellen har over 500 hk, grundmodellen blot 204.
BYD Seal er en sportssedan i klasse med Tesla Model 3 og BMW i4. Topmodellen har over 500 hk, grundmodellen blot 204.

Stille debut for vigtig nyhed

Premieren af denne fjerde bil, som var den eneste reelle BYD-nyhed på udstillingen, gik omvendt stille for sig. På scenen og i præsentationerne drejede alt sig om de tre modeller, som pressen allerede kendte. Først senere og uden forklaring blev klædet trukket af Seal.

Det er en mellemstor sedan, som kan ses som en direkte konkurrent til Tesla Model 3.

Grunden til den halvlunkne afsløring er, at det stadig ikke er officielt besluttet at tage modellen til Europa.

- Det er ikke afgjort, insisterer BYDs europæiske pressechef, Ralf van Meer, over for Motor.

- Men nu vurderer vi reaktionen fra pressen og publikum, inden en beslutning, siger pressechefen.

BYD Seal er en mellemstor sedan. navnet i Europa vil mest oplagt blive Atto 4.
BYD Seal er en mellemstor sedan. Navnet i Europa vil mest oplagt blive Atto 4.

Vellykket design

Modellen virker dog helt oplagt med sin størrelse et nummer mindre end Han og med sit vellykkede design, der nok gør den til den flotteste og bedst proportionerede af de fire BYD-modeller.

BYD’s talsmand tilføjer, at det heller ikke er besluttet, hvad det europæiske navn bliver. Seal hedder på nogle markeder uden for Kina Atto 4, hvilket vil harmonere med den mindre Atto 3.

Seal, der er ti cm længere end Tesla Model 3, fås i Kina med ydelser på 204, 313 og 530 hk. Topmodellen har firehjulstræk, de to andre baghjulstræk. Batterierne er på 61 og 83 kWh.

Her er de danske priser

Samtidig med premieren i Paris kunne importøren i Danmark, Nic Christiansen-gruppen, offentliggøre de danske priser.

BYD Atto 3 er en crossover på størrelse med Kia Niro. Prisen er fra 330.000 kr. - 10.000 kr. under grundudgaven af Kia Niro.
BYD Atto 3 er en crossover på størrelse med Kia Niro. Prisen er fra 330.000 kr. - 10.000 kr. under grundudgaven af Kia Niro. Tang er en fem meter lang SUV.

Atto 3 er en kompakt crossover på størrelse med Kia Niro. Atto 3 har forhjulstræk, 204 hk, et batteri på 61 kWh og en officiel rækkevidde på op til 420 km. Opladning kan ske med op til 80 kW, så 30 til 80 procent tager 30 minutter. Der er ingen oplysning om påhængsvægt. Prisen begynder ved 330.000 kr.

Tang er en stor, luksuriøs SUV med syv sæder. Bl.a. læderinteriør og eljusterbare forsæder med ventilation samt elbetjent panoramasoltag er standard. Batteriet er 86 kWh og rækkevidden op til 400 km. Også her tager det 30 minutter at lade fra 30 til 80 procent, men ved hjælp af et maksimum på 110 kW.

Påhængsvægten er op til 1.500 kg, og prisen begynder ved 600.000 kr. Bilen får et faceliftet i andet halvår af 2023, så bl.a. fronten får samme stil som de to andre varianter.

Tang er en stor SUV med plads til syv. Den er lidt ældre end de øvrige modeller og har en anden front. Bilen får et facelift i anden halvdel af 2023.
Tang er en stor SUV med plads til syv. Den er lidt ældre end de øvrige modeller og har en anden front. Bilen får et facelift i anden halvdel af 2023.

Fire-fem års garanti

Han er en stor, sportssedan med firehjulstræk, højt udstyrsniveau, dynamisk undervogn og samme batteri som Tang. Her i Han giver det en rækkevidde på 521 km. Den 517 hk stærke bil koster fra 600.000 kr.

Garantien er lang, men forskellig mellem modellerne. Atto tre har fire år/120.000 km som generel garanti, mens Han og Tang er oppe på fem år, men til gengæld kun 100.000 km. Alle har en batterigaranti på otte år/160.000 km.

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve