Test af køreassistenter – se hvilke du kan stole på

Moderne sikkerhedssystemer hjælper med at holde bilen i vejbanen og bremser selv for forhindringer. Men ikke alle gør det lige godt, viser Euro NCAP's nye test. Se, hvilke biler der klarer sig godt, og hvad du kan forvente af en god køreassistent.

Bilernes køreassistenter holder øje med de andre trafikanter.
Nyt om biler

Mens vi venter på de helt selvkørende biler, udstyres moderne biler med stadig mere avancerede assistentsystemer. Dem er der imidlertid stor forskel på fra mærke til mærke og model til model. Det kan være svært selv at nå at teste, når man prøvekører sin måske kommende bil, og hvad kan man egentlig forvente?

Det har Euro NCAP, der hvert år gennemfører omfattende sikkerhedstest af en lang række nye bilmodeller, sat sig for at vurdere. Deres konklusion er enkel: Når bilens assistentsystem hjælper med at fastholde bilen i vejbanen, bør det ske i et smidigt samarbejde mellem føreren og hjælpesystemet og ikke som en kamp mellem bilens automatik og førerens styrebevægelser.

De bedste biler er ifølge Euro NCAP dem, hvor assistentsystemet hele tiden virker som et sikkerhedsnet under førerens kørsel på en næsten umærkelig måde, men tillader føreren at blande sig i kørslen ved behov.

De dårligste systemer er omvendt dem, der hele tiden fastholder kursen med et stramt rat, og hvor systemet slår fra, i samme sekund føreren forsøger at blande sig i kørslen. Det kan f.eks. være en situation, hvor føreren forsøger at styre uden om et hul i vejen eller en tabt genstand på vejbanen.

Se syv af Euro NCAP's test af køreassistenter

Nye biler er bedst

Euro NCAP begyndte for et par år siden at teste de nye bilers assistentsystemer ud fra en ny metode, og allerede nu kan man ane en udvikling, hvor de nyeste biler fra 2022 opfører sig langt bedre end dem fra 2020-testen.

Særligt systemernes evne til at reagere på holdende biler i en kurve eller biler, der pludselig kører ind foran bilen, er blevet bedre. Men der er også biler i den nyeste test, der stadig har svært ved at håndtere sådanne situationer.

Euro NCAP har opdelt karaktererne fra testen i fire klasser, der er angivet på en skala fra en til fire prikker. Denne skala skal sikre, at man ikke forveksler karaktererne med de stjerner, der tildeles bilerne som en karakter for bilernes kollisionssikkerhed.

Indtil videre er der testet 21 bilmodeller, og syv af dem klarer sig til topkarakter, mens fem biler har assistentsystemer, som kun kunne udløse en enkel „prik“ i bedømmelsen af dem.

Se, hvor gode køreassistenterne er: 

4 prikker: 

Mercedes-EQ EQE med Active Distance Assist DISTRONIC (2022)

Nissan Qashqai med ProPILOT med Navi-link (2022)

VW ID.5 med Travel Assist (2022)

BMW iX3 med Driving Assistant Professional (2021)

Audi Q8 med Adaptive Cruise Assist (2020)

BMW 3-serie med Driving Assistant Professional (2020)

Mercedes-Benz GLE med DISTRONIC og Active Steering Assist (2020)

 

3 prikker: 

Polestar 2 med Pilot Assist (2022)

Cupra Formentor med Travel Assist (2021)

Ford Mustang Mach-E med Co-Pilot 360 (2021)

Ford Kuga med Co-Pilot 360 (2020)

 

2 prikker: 

Hyundai Ioniq 5 med Highway Driving Assist II (2021)

Nissan Juke med ProPILOT (2020)

Tesla Model 3 med Autopilot (2020)

Volvo V60 med Pilot Assist (2020)

VW Passat med Travel Assist (2020)

 

1 prik: 

Opel Mokka-e med Advanced Lane Keep Assist (2021)

Toyota Yaris med Toyota Safety Sense (2021)

Peugeot 2008 med Drive Assist Plus (2020)

Renault Clio med Highway and Traffic Jam Companion (2020)

Jaguar I-Pace med Adaptive Cruise med Steering Assist (2022)

 

Har du brug for hjælp til at finde en sikker bil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om biler.

Kontakt rådgivningen