Audi bringer orden i elbil-navne – sådan da

Den første elbil fra Audi, der blot har heddet E-tron, får nu en rigtig modelbetegnelse, Q8. Det sker i forbindelse med et facelift, der bl.a. øger rækkevidden.

Audi Q8 E-tron afløser modellen, der blot hed E-tron.
Nyt om biler

Der har været uorden i navnene hos Audi, der ellers kører en meget logisk, ingeniøragtig stil.

Mærkets første elbil fik blot navnet E-tron, selv om det hurtigt skulle vise sig, at det ville være tilnavnet for alle Audis rene elbiler. F.eks. Q4 E-tron og snart også Q6 E-tron.

Men nu kommer der system i rodet. E-Tron omdøbes til Q8 E-tron, når bilen i begyndelsen af 2023 får et større facelift. Audi staver stadig navnet med lille e, e-tron.

Ved faceliftet og navneskiftet har Q8 E-tron som første model fået et nyt Audi-logo.
Ved faceliftet og navneskiftet har Q8 E-tron som første model fået et nyt Audi-logo, der er mere todimensionelt.

Faceliftet indebærer flere tekniske forbedringer. En af dem er en ny (asynkron) motor på bagakslen. Med samme mængde strøm genererer motoren et kraftigere drejningsmoment, og hvis det ikke udnyttes fuldt ud, bruger motoren mindre strøm.

Uændrede batterier

Der kan som hidtil vælges mellem to batteristørrelser: 50 E-tron har 89 kWh brugbar energi (brutto 95 kWh), mens 55 E-tron er oppe på 106 kWh (brutto 114 kWh). Audi oplyser, at ved hjælp af ny batteristyring er den reelle batterikapacitet forøget.

Kombinationen af lidt mere tilgængelig energi, forbedret aerodynamik og andre optimeringer er rækkevidden øget. Tallene hedder nu 491 km (Sportback: 505 km) med standardbatteriet og 582 km (Sportback 600 km).

Den kuperede Sportback-version er klar samtidig med standard-udgaven.
Den kuperede Sportback-version er klar samtidig med standard-udgaven.

Den maksimale ladehastighed er uændret: 150/170 kW.

Nu da E-tron-modellen sluses ind i den almindelige Audi-modelfamilie, vil der også komme den ’sædvanlige’ sportsversion i form af SQ8 E-tron.

To slags Q8 - og A6

Selv om Audi nu slipper af med en model, der kun har haft el-tilnavnet E-tron, opstår der en ny konflikt. Der findes f.eks. nu både en Q8 og en Q8 E-tron, som intet har med hinanden at gøre ud over at de er omtrent lige så store.

Det nye Q8-navn ledsages af et nyt logo.
Det nye Q8-navn ledsages af et nyt logo. Bemærk at E-tron-betegnelsen ikke er med i modelnavnet på bagsmækken.

Men det er der dog en vis logik i og noget, vi skal vænne os til i nogle model-serier. Der kommer f.eks. også en ren elektrisk A6 E-tron parallelt med de benzin- og dieseldrevne A6-versioner. En Q6 E-tron er også langt fremme i udviklingen, men her kommer der næppe en søstermodel med forbrændingsmotor.

Sidste ulogiske modelnavn er sportsvognen E-tron GT. Det vil hjælpe på logikken, hvis den omdøbes til GT E-tron. Nu må vi se, om Audi lytter, når sportscoupéen får et facelift.  

Nu ca. fire år efter lanceringen af E-tron har Audi et elektrisk modelprogram på otte modeller, når varianter som Sportback tælles med. I 2026 vil der være flere end 20.

Audi har offentliggjort denne ladekurve.
Audi har offentliggjort denne ladekurve af 55-modellen (stort batteri), hvor der er fuld power på frem til ca. 60 procents opladning. 10-80 procent opladning varer 31 minutter under ideelle forhold. 

Helt elektrisk - men først om 11 år

De mange nye el-modeller skal gøre Audi til et rent elektrisk mærke ’allerede om 11 år’, som Audi formulerer det. Det vil sige fra og med 2034.

Det er dog kun et-to år før, det bliver et krav i EU, men formentlig nogenlunde samtidig med sine tyske premium-konkurrenter.

Andre mærker som Jaguar, Volvo, Opel, DS og Alfa Romeo har planer om at være fuldelektriske i sidste halvdel af 2020’erne.

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2022 og 2023