Elbiler er nu nået op til det allerhøjeste niveau blandt automobiler. Selveste Rolls-Royce, der har en lang historie med 8- og 12-cylindrede motorer, er klar til den elektriske tidsalder.
I slutningen af 2023 begynder leveringen af denne 5,45 meter lange og tre tons tunge Spectre, som bliver en elektrisk pendant til den benzindrevne Wraith eller Phantom Coupé, som udgik i 2016.
Rolls-Royce ser ingen modsætning i, at det klassiske, 120 år gamle mærke går over til batteribiler. Tværtimod.
'El er perfekt til Rolls-Royce'
- Spectra er tyst, kraftfuld og beviser, hvor perfekt Rolls-Royce passer til elektrificering, lyder det fra det BMW-ejede mærke, som også hiver et ældre citat op af skuffen:
- Den elektriske bil er perfekt lydløs og ren. Der er ingen lugt eller vibration. Elbiler bør kunne blive meget anvendelige, når faste opladningsstationer kan blive opsat.
Udtalelsen stammer fra den ene af mærkets to grundlæggere, Charles Stewart Rolls. Og han sagde det helt profetisk - i 1900.
Ydelse? Tilstrækkelig
Den forventede rækkevidde bliver 520 km, og ydelsen er pr. definition 'tilstrækkelig' - som Rolls-Royce lidt arrogant sagde om bilernes ydeevne. Nu om dage står det sort på hvidt i et faktaark: 430 kW. Eller på dansk: 585 hk. Det kan bringe den tre tons tunge bil fra 0 til 100 km/t. på 4,5 sekunder.
Det er respektabelt for en så stor, firepersoners luksuscoupé på 5,45 meters længde. Men den elektriske tidsalder betyder også, at en Rolls-Royce ikke imponerer på de parametre. En Kia EV6 GT accelererer på 3,5 sekunder.
Men den slags bekymrer ikke Rolls-Royce. Som mærket konstaterer: Spectra er først og fremmest en Rolls-Royce. Dernæst er den en elbil.
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.