Farvel Fiesta – elbilerne blev din skæbne

Ford tager afsked med endnu et kært familiemedlem, Fiesta. Modellens død følger Mondeos og en hel stime andre døde benzinbiler de seneste få år. S-Max lider samme skæbne næste år, og i 2025 tages livet af Focus. Ford begynder helt på en frisk i den elektriske æra.

Ford Fiesta er på vej ud mod solnedgangen.
Nyt om biler

Farvel, Fiesta. Du nåede at blive 47 år. 10.000-vis af danskere har købt og kørt dig, og en gang blev du sågar ophøjet til Årets Bil i Danmark.

Syv generationer af snusfornuftig transport – og lidt sjov ind imellem – blev det til.

Det var elbilerne, der blev din skæbne. For dem vil Fader Ford hellere bruge sine penge på. Men du har altså også skrantet på det seneste.

Faldende salg

Kun 700 danskere er faldet for dig i år, så du er rykket ned på plads 12 i klassen, hvor du engang førte dig frem helt oppe ved katederet.

Den nuværende Fiesta havde verdenspremiere på Paris-udstillingen i 2016.
Den nuværende Fiesta havde verdenspremiere på Paris-udstillingen i 2016. Første generation stammer fra 1976.

Det er Ford selv, der bringer de triste tidender. I dødsannoncen skriver den amerikanske bilgigant nøgternt:

‘Mens vi gør os klar til overgangen til den elektriske fremtid, vil vi stoppe produktionen af S-Max og Galaxy i Valencia, Spanien i april 2023 og stoppe Fiesta-produktionen i Köln, Tyskland ved udgangen af juni 2023.

Nærmere kommer vi ikke en officiel dødsårsag, men kendere af Ford-familien er ikke i tvivl. De store ressourcer, det kræver at udvikle mange nye elbiler og en teknologisk omstilling i det hele taget, koster store ofre andre steder.

Fiesta har i den nyeste generation fandtes både i en almindelig udgave, en sportslig ST-version og en SUV-agtig Active.
Fiesta har i den nyeste generation fandtes både i en almindelig udgave, en sportslig ST-version og en SUV-agtig Active.

Farvel til mange andre Ford-modeller

Ford har allerede for et par år siden fortalt, hvor det led henad. Flere af familiens gamle kendinge ville nok ikke klare vinteren. Modelprogrammet skulle slankes og fokuseres på SUV-modeller. Men det har nu udviklet sig til en epidemi.

Firmabilernes gamle konge, Mondeo, faldt i marts og får ingen arving. B-Max, C-Max og Ecosport har tidligere lidt samme skæbne. Og før det fik Ka+ et kort liv.

Og der er udsigt til mere elendighed. De unikke, familievenlige, men alderssvækkede MPV’er, S-Max og Galaxy, går i graven lige inden Fiesta. Og i 2025 er det Focus, som tager turen ud i bilhistorien.

Fiesta har været vigtig for Ford i motorsport. Minien bruges meget i rally.
Fiesta har været vigtig for Ford i motorsport. Minien bruges meget i rally.

To benzinbiler tilbage - snart kun en

Hvad er der så tilbage? Ikke ret meget.

Først og fremmest SUV-plugin-hybriden Kuga. Den lever i bedste velgående som landets for tiden tredje mest solgte bil. Og den nye elbil, Mustang Mach-E, der ligger nr. seks blandt ligesindede.

Og så er der Puma, den lille crossover. I Danmark er der kun halvt så mange, der vil adoptere en Puma, som en Fiesta. Det vil sige ikke ret mange.

Puma er fremtiden

I Europa som helhed ser det anderledes ud og giver håb for Puma. Mens Fiesta fandt 39.000 nye hjem i Europa i årets første otte måneder (minus 45 procent), har Puma været noget mere livskraftig med 91.000 (minus 14 procent).

Og netop Puma skal være med til at bringe Ford mere fuldtonet ind i den elektriske tidsalder. I 2024 barsler Ford med en fuldelektrisk version, formentlig som en forynget udgave af den nuværende Puma, der kom til verden i 2019. En opfrisket benzin-udgave ventes samtidig.

Den blå oval udvider samtidig sin elbil-familie med to større medlemmer. En SUV i 2023 og en coupé-version i 2024. Disse to bliver Fords første bygget som elbiler fra grunden, da de får organer fra VW’s ID.-søskende-flok.

Enden er nær for Ford Fiesta. Produktionen i Tyskland stopper i sommeren 2023.
Enden er nær for Ford Fiesta. Produktionen i Tyskland stopper i sommeren 2023.

'Du vil være her længe endnu'

Og så skal de sidste ord være rettet mod dig, Fiesta.

Du vil givetvis blive savnet hos Ford Danmark, selv om din formkurve har været vigende – 37 procent ned i år. Alligevel er du familiens tredje mest populære i år. Der skal nok også være mange danske bilejere, der vil finde afskeden vemodig.

Alting har en ende. Men Fiestas bliver en lang én. Godt 50.000 individer findes i de danske hjem, og du er dermed den langt mest udbredte Ford. Selv om samlebåndet stopper til sommer, vil du være iblandt os i årtier endnu.

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve