Det var ikke langt, en Toyota Prius plugin-hybrid kunne køre på strøm, da modellen i 2010 for første gang kunne lades op fra en stikkontakt. 22 km var det officielle tal, endda efter datidens overoptimistiske norm.
Markant bedre blev det med fjerde generation Prius i 2016, hvor det officielle tal for opladningshybriden steg til 63 km efter datidens NEDC II-norm.
Med femte udgave af hybriden, som har verdenspremiere på Los Angeles Auto Show, bliver det rigtig fint. Mindst 50 procent længere siger Toyota, hvilket indikerer tæt på 70 km på en opladning vil Prius 5 kunne klare efter den gældende WLTP-norm.
50 procent større batteri
Toyota oplyser ikke den eksakte rækkevidde (bilen er ikke typegodkendt endnu), men batteriet er vokset til 13,4 kWh. I den nuværende model er det på 8,8 kWh.
Samtidig sker der en markant forøgelse af motorydelsen. Benzin- og elmotorer tilsammen er nu oppe på 223 hk, hvilket næsten er en fordobling fra de i dag 122 hk.
Kræfterne kommer fra en 2.0 benzinmotor med 148 hk og en kraftigere elmotor på 160 hk.
Lavere og bredere
Den nye Prius er fem cm lavere end før, og akselafstanden er øget fem cm. Samtidig er bilen blevet fem cm kortere og to cm bredere. Toyota siger ikke noget om bagageplads, men det nye batteri fylder mindre og tager ikke længere plads i bagagerummet.
I Europa vil den nye Prius kun blive tilbudt som plugin-hybrid, mens bilen i andre verdensdele fortsætter som almindelig fuldhybrid.
Den nye Prius er bygget på anden generation af Toyotas GA-C platform.
Sløjt salg i lang tid
Prius har ligget underdrejet i Danmark i et stykke tid. Den har ganske vist været i modelprogrammet indtil denne sommer, men der er blot leveret ét eksemplar i 2022 – og kun otte i hele 2021.
Men bestanden er stor. Inklusive Prius+-varianten kører der næsten 1.000 i Danmark.
Den nye Prius ventes til Danmark til sommer.
Vil du vide, hvornår nye bilmodeller lanceres?
Se den omfattende liste over nye bilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.