Volvo vil være god ved børn og dyr

Små børn og kæledyr glemmes ganske ofte i en låst bil, der hurtigt kan blive varm eller meget kold. Det kan have katastrofale konsekvenser. Når Volvo og Polestar næste år lancerer deres nye flagskibe, EX90 og Polestar 3, får bilerne et avanceret overvågningssystem, så bilen ikke kan låses, når der er levende væsener i den.

Det sker ganske ofte, at små børn glemmes i en bil.
Nyt om biler

Det kan lyde som en ekstrem sjælden begivenhed, men globalt sker det flere gange om måneden: at et barn bliver efterladt i en låst bil og dør, som oftest på grund af varme.

For kæledyr er tallet væsentlig højere, uden der dog er globale tal for det. Tal fra Dyrenes Beskyttelse i Danmark viser, at 84 personer henvendte sig i 2021, fordi de var bekymrede for en hund, der var efterladt i en varm bil.

Når Volvo og Polestar næste år lancerer deres nye flagskibe, EX90 og Polestar 3, får bilerne et avanceret overvågningssystem, så bilen ikke kan låses, når der er levende væsener i den.

- Ét barn, som dør på den måde, er et for meget. Det rækker for os til at udvikle systemet, siger den ansvarlige hos Volvo Cars, sikkerhedschef Lotta Jakobsson.

Førerpladsen i den nye Volvo EX90. En ny slags radar sikrer, at børn ikke efterlades i en varm bil.
Førerpladsen i den nye Volvo EX90. En ny slags radar sikrer, at børn ikke efterlades i en varm bil. Radaren bruges også til selehusker-systemet.

Radar i kabine og bagagerum

En særlig form for svag radar holder øje med både kabinen og bagagerummet, og hvis der er den mindste bevægelse, f.eks. åndedræt fra at sovende barn eller et kæledyr, kan bilen ikke låses og en advarsels vises i bilen. Og skulle føreren overse dette, vil klimaanlægget forblive tændt.

Senere kan det komme på tale, at der også kommer besked i bilens app.

På Motors spørgsmål om der er risiko for irriterende fejlalarmer, siger Lotta Jakobsen:

- Det har vi været meget opmærksomme på. Vi har brugt megen tid på at kalibrere systemet og oplære det i, hvad der er en svag bevægelse fra et barn, som er en særlig pulsering, så det ikke udløses af f.eks. en avis, der bevæger sig.

Polestar 3, der er en søsterbil til Volvo EX90, får også sikkerhedssystemet.
Polestar 3, der er en søsterbil til Volvo EX90, får også sikkerhedssystemet.

Kan afløse sæde-sensor til sele

Den nye kabineradar kan også bruges som selehusker i stedet for fysiske sensorer i sædet og som indbrudslarm.

Senere kan overvågningssystemet formentlig også anvendes, når airbags skal udløses – f.eks. om der i det hele taget sidder nogen i det pågældende sæde, og hvor/hvordan personen sidder i sædet.

Volvo, som har udviklet systemet for både sig selv og Polestar, siger, at det bliver standard i alle de kommende store Volvo-modeller. Det er dem, der er bygget på den nye SPA2-platform, som bl.a. vil omfatte afløserne for S90, V90, V60 og XC60.

 

Nysgerrig efter nyheder om biler?

Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi

Se flere nyheder her