Altædende SUV dropper teenage-look

Hyundai Kona, der har været populær som både el- og benzinbil, er på vej i ny generation med dramatisk anderledes design og væsentlig mere plads. Valg mellem el, hybrid og benzin.

Hyundai Kona i 2023-udgaven.
Nyt om biler

Hyundai Kona har været en ener som den første bil, der både kunne fås med benzin-, diesel- og hybridmotor samt som ren elbil.

Den koreanske multikunstner blev født i 2017 og fik sin rent elektriske udgave i 2018. Nu er det snart tid til anden generation af alle udgaver.

Billederne af den kommende udgave fortæller tydeligt, at Kona er kommet ud af sine teenageår med de ungdommelige, kraftige effekter til en noget mere elegant og voksen stil.

Hyundai Kona er næsten ikke til at kende i den nye, anden generation.
Hyundai Kona er næsten ikke til at kende i den nye, anden generation. Plastskærme omkring hjulene er en forbindelse til den nuværende Kona. Bilen er vokset 15 cm i længden, dvs. omkring en halv klasse op.

Kraftig opgraderet kabine

Samtidig får bilen et forskelligt ansigt, afhængig af om det er el, benzin/hybrid eller den sportslige N-line (billedet over artiklen)..

Også i kabinen ser mini-SUV’en ud til at have fået et stort løft. Hård plast var blandt kritikpunkterne, da bilen i den elektriske udgave blev nr. tre i kampen om at blive Årets Bil i Danmark 2019. Nu er topudgaverne udstyret med to store, sammenhængende skærme på 12,3 tommer – i stil med Ioniq 5.

Den nye Kona vokser også i de rå dimensioner. Temmelig meget, endda. Længden er øget hele 15 cm til 4,36 m, mens akselafstanden vokser seks cm til 2,66 m. Det indikerer bedre kabineplads, særlig ved bagsædet. Kona får også lidt mere fedt på sidebenene; bredden vokser 2,5 cm til 1,83 m.

Førerpladsen i den nye Hyundai Kona.
Førerpladsen i den nye Hyundai Kona. Skærmløsningen svarer til den, man finder i den større Hyundai Ioniq 5.

Mindre en Kia Niro

Dermed vil bilen bedre kunne gøre det ud for en allround-familiebil. Bagagerummets størrelse siger Hyundai dog ikke noget om.

Kona forbliver et nøk mindre end sin fætter fra Kia, Niro.

Interessante tekniske oplysninger som batteri, rækkevidde, ladning og motorydelse fortæller Hyundai heller ikke noget om endnu.

Kabinen ser ud til at have fået et stort løft. Akselafstanden er øget seks cm, så der sandsynligvis er bedre knæplads bag end i den nuværende model.
Kabinen ser ud til at have fået et stort løft. Akselafstanden er øget seks cm, så der sandsynligvis er bedre knæplads bag end i den nuværende model.

Kommer efter sommerferien

Den nye Kona ventes lanceret i Danmark lige efter sommerferien i benzin-udgave, mens elversionen og formentlig hybriden kan være klar omkring oktober. Diesel bliver der ikke noget af denne gang.

Kona i første generation har været en solid succes for Hyundai bortset fra en kedelig tilbagekaldelse i 2020-2021, hvor et stort antal modeller skulle have skiftet højspændingsbatteriet på grund af flere selvantændelser.

Der findes omkring 8.500 Kona på danske veje. 4.250 er elektriske, mens næsten lige så mange, 3.735, er benzindrevne. 280 er af hybridmodellen og 324 kører på diesel.

Også bagtil er den nye Kona blevet mere voksen og stilfuld at se på.
Også bagtil er den nye Kona blevet mere voksen og stilfuld at se på.

 

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve