Ud af det blå dukker endnu et kinesisk elbil-mærke op i Danmark. Allerede i det tidlige forår 2023 kan danske bilkøbere få sig en - formentlig billig - el-SUV af mærket JAC.
JAC, der er fuldstændig ukendt i Danmark, bliver importeret af den privatejede dansk-norske bilimportør RSA, der har fået agenturet for Sverige, Estland, Letland, Litauen og Island foruden Danmark og Norge.
RSA sælger i forvejen Maxus samt BYD’s varevogne. Det sker fra traditionelle bilforhandlere med værksted, og det er meningen, at JAC skal sælges på samme måde.
SUV med 434 km rækkevidde
Første model fra JAC er den elektriske SUV e-JS4, som er en mellemstor SUV med 434 km officiel rækkevidde ved hjælp af et batteri på 66 kWh. Trefaseladning og varmepumpe er standard.
Prisen begynder ved 340.000 kr.
JAC har flere modeller på bedding, men det er for tiden uklart, hvilke der kommer hvornår.
Den ene mulighed - og en oplagt én - er mikrobilen e-JS1 på ca. 3,70 meters længde, som vil lande i en klasse stort set uden konkurrenter. Dacia Spring er pt alene her, mens BYD formentlig i 2024 er klar med Seagull.
Desuden vil den danske importør lancere den store, femdørs mellemklassebil e-J7 Pro på næsten 4,80 meter.
I Schweiz sælges desuden en lille SUV, e-S2, som i Danmark formentlig ville koste under 270.000 kr.
JAC har bygget lastbiler siden 1964
JAC (Anhui Jianghuai Automobile Co) blev etableret i 1964 som lastbilproducent, og det er først i nyere tid, at mærket også har kastet sig over personbiler og meget for nylig, fra 2011, at der indgår elbiler i programmet.
JAC, der er en af Kinas mindre bilproducenter med godt en halv mio. køretøjer årligt, har et joint venture med Volkswagen, hvor JAC fremstiller modeller for Volkswagens nye Sol-mærke. Tidligere arbejdede JAC sammen med Hyundai.
Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?
Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.