Vandene delte sig hurtigt, da Toyota i 2014 viste konceptbilen C-HR Prologue. Bilens ekstreme, skarptskårne formgivning var usædvanligt og særligt for en Toyota på den tid.
Da produktionsbilen kom i 2016, var den ikke ændret væsentligt, og bilen fortsatte med at polarisere. Frisk eller for meget? Selv om Toyota-kunder ikke var vant til så vovede linjer, har den kompakte crossover været et solidt hit, både i salgstal og formentlig også til at flytte mærkets image.
Og nu vover Toyota pelsen en gang til med en mere yderligtgående efterfølger. Også denne gang sker det med en konceptbil kaldet Prologue.
Men selv om anden generation er (endnu) mere ekstrem end den første, har bilkøberne nok vænnet sig til den friske stil.

Karrosseri med tre farver?
Ved et medie-arrangement ved sin europæiske base i Bruxelles løfter Toyota nu sløret for anden generation af C-HR, og selv om det sker med en konceptbil, er der ingen tvivl om, at den færdige C-HR ikke vil afvige meget.
Det kunne også gælde muligheden for trefarvet karrosseri. Biler med to farver er blevet almindeligt, men her har Toyotas designere leget med idéen om at tilføje en tredje farve – her den orange staffering. Det kunne sagtens blive en tilvalgsmulighed på produktionsudgaven.
Toyota giver ikke mange oplysninger om bilen på nuværende tidspunkt, men siger dog at bilens ’praktiske rummelighed indvendigt er forbedret’. Det er en interessant oplysning, for sådan ser bilen ikke ud. Tværtimod, da Motor ser den i virkeligheden, virker den til at være mindre end dagens model. Hvilket den ikke er.

Kommer som plugin-hybrid
En markant nyhed er desuden, at den næste C-HR kommer som plugin-hybrid. I dag fås bilen med ren benzinmotor og som fuldhybrid.
Hvornår bilen er klar til kunder, fortæller Toyota ikke noget om ud over at sige, at ’den snart vil få folk til at dreje hovedet overalt på Europas veje.’
Forhåbentlig og formentlig går der ikke lige så længe som sidst – godt to år fra koncept til salgsstart. Den nuværende model blev præsenteret for syv år siden og kom i handlen for seks år siden. Ud fra en sædvanlig Toyota-livscyklus begynder bilen at være gammel.

Formentlig ser vi den færdige bil i første halvdel af 2023, og i bedste fald kunne bilen være klar sidst i 2023.
Mange elektriske modeller
Med den kommende C-HR plugin-hybrid går det hurtigt med at sætte strøm til Toyotas modeller.
Efter den nylige lanceringen af den første fuldt elektriske bil, BZ4X, står mange flere elbiler og plugin-hybrider klar på rampen. Frem til 2026 vil der komme i alt seks BZ-modeller.

Den næste bliver BZ3X, som netop er vist i form af BZ Compact SUV Concept. Den er på størrelse med C-HR, men har i sagens natur en helt anden teknik.
BZ3X kommer formentlig på markedet omtrent samtidig md C-HR, dvs. sidst i 2023 eller tidligt i 2024.
Allerede i sommeren 2023 kommer yderligere en opladelig Toyota på de danske veje. Det gælder femte generation af Prius, som denne gang kun bliver tilbudt europæiske kunder som plugin-hybrid. Det sker med en væsentlig forbedring er de elektriske egenskaber. Rækkevidden kun på strøm vil lande omkring 70 km.
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.