Farverig forsmag på BMW’s elektriske fremtid

Med lidt god vilje ser vi nu den kommende BMW 3-serie eller i3. Konceptbilen bliver til den første model på en ny elektrisk platform kaldet Neue Klasse. Kæmpe headup-display og dagligstue-design er blandt kerneværdierne. Og så kommer bilen måske en gang til at kunne skifte farve.  

BMW i Vision Dee havde verdenspremiere på CES-messen i Las Vegas.
Nyt om biler

Fra 2025 kommer en helt ny generation af elbiler fra BMW. Og nu begynder PR-opvarmningen.

BMW giver på CES-messen i Las Vegas en første forsmag med konceptbilen i Vision Dee, hvor Dee står for Digital Emotional Experience.

Den digitale, følelsesmæssige oplevelse drejer sig bl.a. om headup-display i hele forrudens bredde, nedtonet brug af skærme og knapper og et karrosseri, der kan skifte farve.

Her er i Vision Dee mere neutral og nemmere at afkode. Bilen er et varsel om en elektrisk 3-serie.
Her er i Vision Dee mere neutral og nemmere at afkode. Bilen er et varsel om en elektrisk 3-serie.

Forsmag på ny platform og ny 3-serie

Konceptbilen er første visualisering af en helt ny fysisk og teknologisk platform, som BMW kalder Neue Klasse (betegnelsen Neue Klasse dækkede oprindelig over en række bilmodeller fremstillet 1962-1977.)

Konkret bliver konceptbilen til en elektrisk 3-serie, og hvis konceptet skal tages nogenlunde konkret og alvorligt (det plejer man at skulle med BMW), så varsler det spændende nye proportioner for BMW’s kommende modeller.

Ca. samtidig med denne sedan, dvs. også omkring 2025, kommer en SUV i mellemstørrelse. Det kunne være næste generation af X3/iX3 eller en lidt mindre crossover.

Konceptbilen i Vision Dee er formentlig på et vist niveau et varsel om det konkrete design på den første model i 'Neue Klasse', en moderne 3-serie.
Konceptbilen i Vision Dee er formentlig på et vist niveau et varsel om det konkrete design på den første model i 'Neue Klasse', en moderne 3-serie. Spændende ser grundformen ud.

Kun elbiler

Med skiftet til den nye platform forlader BMW tankegangen om at én alsidig platform skal bruges til samme model med benzin, diesel, el og plugin-hybrid.

De elektriske egenskaber siger BMW ikke noget om i Las Vegas; det vil ske senere i 2023, formentlig via en anden konceptbil. Lige nu handler det om den digitale oplevelse.

Den omfatter bl.a., at i Vision Dee kan tale med mennesker og udtrykke stemninger som glæde, forbavselse eller anerkendelse. Det sker ved hjælp af forlygterne og den nu lukkede nyregrill, som ifølge BMW danner en slags fusion af fysisk og digital overflade, så bilen kan skabe forskellige ansigtsudtryk.

Et stort antal farver kan skabes på konceptbilens karrosseri. Og tilmed kan der være mange farver på én gang.
Et stort antal farver kan skabes på konceptbilens karrosseri. Tilmed kan der være mange farver på én gang.

Valgfri karrosserifarve

Bilen kan også skifte farve! For et år siden viste BMW på samme messe BMW iX Flow med elektronisk lak kaldet E Ink. Den gang kunne bilen skifte mellem sort og hvid, nu kan det gøres med op til 32 farver. Tilmed er karrosseriet delt op i 240 segmenter, som alle styres individuelt og gør det muligt at generere et hav af mønstre på få sekunder.

- Farveteknologien vil i fremtiden gøre det muligt at ændre eksteriørfarven på bilen, siger BMW uden at blive mere konkret om tidshorisont og, hvorvidt det vil være praktisk og økonomisk realistisk.

Headup-displayet går hele vejen på tværs og kan vise alverdens oplysninger. Til gengæld er der ikke andre instrumenter eller skærme. I hvert fald ikke i konceptbilen.

Enormt headup-display

En anden af konceptbilens usædvanlige funktioner bliver med sikkerhed til realitet fra begyndelsen, når bilen lanceres i 2025, nemlig det avancerede og enorme headup-display. Det dækker hele forrudens bredde.

Her kan føreren få vist lige fra traditionel, analog køreinformation til augmented reality-projicering. Et system, BMW kalder Mixed Reality Slider, kan glidende forvandle forruden til én stor portal til et digitalt oplevelsesunivers.

Kabinen og instrumentpanelet er som modsætning yderst diskret. Filosofien kaldes ’shy tech’, altså diskret brug af teknologi. Lidt i stil med det, man ser i Nissan Ariya, er tryksensorer diskrete, nærmest usynlige. I stedet for et flycockpit ligner kabinen mere en stue. Betjeningen kan også ske via et helt nyt niveau af stemmestyring.

Førerpladsen er milevidt fra tidligere BMW'er med deres mange knapper og instrumenter.
Førerpladsen er milevidt fra tidligere BMW'er med deres mange knapper og instrumenter.

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2023 og 2024