Vild og ekstrem ser den ud, Peugeots konceptbil kaldet Inception. En sådan bil kommer aldrig på gaden, men der er alligevel grund til at tage konceptet seriøst.
Det visuelle kan formentlig dukke op i små portioner, men konceptbilen fortæller en del om Peugeots fuldelektriske fremtid.
Inception, som kommer af det latinske ord ’inceptio’ og betyder begyndelse. Hvilket konceptbilen skal illustrere.
Nye teknologier klar i 2025
Ud over at være et designmanifest skal Inception Concept bringe Peugeot ind i en ny æra. Ambitionen er at virkeliggøre de fleste af konceptbilens teknologier fra 2025, siger Peugeot.
Peugeots administrerende direktør, Linda Jackson, udlagde ved præsentationen det franske mærkes vision:
- Peugeot er dedikeret til elektrificering af modelprogrammet. I 2023 vil 100 procent af modellerne være elektrificerede, og i løbet af de næste to år vil vi lancere yderligere fem nye helt elektriske modeller, sagde hun.
Fire nye elbil-platforme
Hidtil har alle Peugeots elbiler være baseret på platforme, der også bruges til biler med forbrændingsmotor.
Inception er baseret på en af de fire fremtidige platforme fra Stellantis-gruppen, der lanceres i 2023.
De hedder under ét STLA og er skabt til elektrificering. Inception er baseret på den store udgave kaldet STLA Large og er en lav sedan på 1,34 m med en længde på fem meter.
Superhurtig ladning
Konceptbilen – og den kommende platform – har 800 volt-teknologi, som bl.a. Porsche og Hyundai-Kia benytter. Bilen har et batteri på 100 kWh, der giver en officiel rækkevidde på 800 km. Energiforbruget angives til beskedne 125 Wh pr. km.
Bilens lynladning er så hurtig, at man på fem minutter får 150 km’s kørsel. Peugeot påstår sågar, at det kan foregå uden kabel, dvs. med induktiv, trådløs ladning.
Det er dog kun en af de fire nye platforme, som indeholder 800 volt-teknik. De tre andre benytter de mere gænge 400 volt
Konceptbilen har motor både for- og bag, altså firehjulstræk, og den samlede ydelse er 680 hk (500 kW). 0-100 km/t. angives til blot tre sekunder.
Elektronisk styretøj
Peugeots konceptbil varsler desuden en anden ny teknik, ’steer by wire’. Det betyder elektronisk forbindelse mellem rat og forhjulene og dermed slut med det traditionelle rat. Teknologien udnytter Peugeot i konceptbilen i ganske ekstrem form, når det gælder rattets design.
Det ender næppe så outreret, men formentlig mere i stil med det, Toyota har lanceret i BZ4X.
Peugeot fortæller mere om sin elektriske fremtid ved præsentationer både sidst i januar og til juni.
Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?
Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.