Som den sidste: Suzuki skifter til strøm

Suzuki varmer op til sin første elbil. Det bliver en lille SUV med pæn rækkevidde, men der går et godt stykke tid, før den er klar til kunder.

Suzuki eVX er en elbil, der lanceres i 2025,
Nyt om biler

Det måtte ske. Selv Suzuki lancerer en elbil.

Mærket giver nu en forsmag med konceptbilen eVX, som har verdenspremiere på Indiens store biludstilling, Auto Expo. Indien er et uhyre vigtigt marked for Suzuki, som også har flere fabrikker i landet.

Men selv om sløret nu løftes for elbilen, kommer den ikke på gaden lige foreløbig. Der er planlagt salgsstart i Europa og Indien fra 2025, oplyser den danske importør.

Suzuki eVX er et koncept, men reelt er det den færdige bil, vi ser her.
Suzuki eVX er et koncept, men reelt er det den færdige bil, vi ser her. Den falder ikke milevidt fra dagens Suzuki-SUV'er, men virker som en moderne Vitara.

Tæt på virkeligheden

Med Suzukis tradition for billige biler er der udsigt til, at entrebilletten til en elektrisk SUV kan blive sænket noget i fremtiden – som det også er ved at ske med nogle af de kinesiske mærker.

Selv om Suzukien kaldes et koncept, er den tydeligvis meget tæt på den kommende produktionsmodel. Der er tale om en mindre SUV fuldstændig på størrelse med dagens S-Cross. eVX måler 4,3 meter i længden, 1,8 meter i bredden og 1,6 meter i højden.

Lige som stort set alle Suzuki-modeller vil elbilen kunne fås med firehjulstræk.

Suzuki eVX er en mindre SUV på eksakt samme størrelse som S-Cross.
Suzuki eVX er en mindre SUV på eksakt samme størrelse som S-Cross.

Rækkevidde på 400 km

Selv om der er længe til lanceringen, er Suzuki modsat mange andre mærker ikke bleg for at oplyse batteristørrelse og rækkevidde.

Batteriet får en kapacitet på 60 kWh, hvilket skulle give modellen en officiel rækkevidde på ca. 400 km.

Den kommende elbil er ifølge udtalelser fra mærkets præsident, Toshihiro Suzuki, udviklet på en platform kun til elbiler.

Bagenden af Suzuki eVX.
Bagenden af Suzuki eVX afviger en del fra designet af dagens Suzuki-modeller. Firehjulstræk bliver en mulighed, som det er en tradition hos mærket.

Ikke en Toyota

Han sagde også på den indiske biludstilling, at Suzuki vil ’lære’ fra sin partner Toyota, hvordan man kan bruge elbil-teknologi til at bygge små elektriske biler.

Udtalelsen må forstås sådan, at Suzuki ikke vil benytte en fiks og færdig elbil-platform fra Toyota, men i det store og hele udvikle sin egen.

Andre mærker mangler elbiler

Suzuki er ikke det eneste mærke i Danmark uden en elbil i programmet, men de øvrige (meget små) mærker ser ud til at lancere i 2024. Det gælder Alfa Romeo og Land Rover.

Mitsubishi og Seat har haft en elbil, men producerer ingen for tiden. Seat ser ikke ud til at få nogen overhovedet, da mærket formentlig bliver udfaset i takt med forbrændingsmotoren. Mitsubishi har ikke annonceret en elbil, men kan gøre det omkring 2025 med hjælp fra Renault og Nissan. 

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2023 og 2024