VW’s nye ID. lover 700 km

Fem år efter den første konceptbil får offentligheden lov til at se VW's kommende elektriske flagskib, ID.7 Men stadig kun næsten. Bilen er pakket ind i en avanceret, selvlysende overflade, så man stadig ikke kan se bilens rigtige design. Det afsløres ved endnu et arrangement om kort tid. 

VW ID.7 havde smugpremiere på CES-messen i Las Vegas.
Nyt om biler

Lanceringen af VW’s stærkt forsinkede ID.7 nærmer sig. Ved CES-messen i Las Vegas her i begyndelsen af januar viser mærket for første gang den færdige bil – men traditionen tro pakket ind i kamuflerende overflade.

Samtidig nævner VW officielt bilens navn, efter at den første konceptudgave fra marts 2018 hed ID. Vizzion og en yderst produktionsnær version fra sommeren 2022 stillede op under navnet ID. Aero.

Rent faktisk giver ID. Aero et bedre indtryk af bilens færdige design, end den indpakkede produktionsbil i Las Vegas.

ID.7 kan ses som en elektrisk udgave af Passat, selv om teknikken er helt anderledes og rummeligheden bedre.
ID.7 kan ses som en elektrisk udgave af Passat, selv om teknikken er helt anderledes og rummeligheden bedre. Eksemplaret her på CES-messen har en helt særlig lakering med 40 lag lak, der gør det muligt at oplyse bilens overflade 'indefra' i 20 sektioner.

700 km på en opladning

Lanceringen af VW’s stærkt forsinkede ID.7 nærmer sig. Ved CES-messen i Las Vegas her i begyndelsen af januar viser mærket for første gang den færdige bil – men traditionen tro pakket ind i kamuflerende overflade.

Markant er, at rækkevidden bliver op til 700 km – et af de højeste tal for en produktionsbil.

ID.7 kan ses som en elektrisk Passat og betragtes ofte som en Tesla 3-konkurrent. ID.7 bliver dog en halv klasse større med sin store akselafstand på 2,97 m (plus ni cm i forhold til Model 3).

ID.7 har en ny form for ventilationsdyser, der styrer luftstrømmen, og luftspjældene bevæger sig for at fordele luften over store områder i kabinen.
ID.7 har en ny form for ventilationsdyser, der styrer luftstrømmen, og luftspjældene bevæger sig for at fordele luften over store områder i kabinen. Midterskærmen er på op til 15 tommer.

Et kik i kabinen

På rattet er der er kommet en fysisk knap til ratvarmen.
På rattet er der er kommet en knap til ratvarmen.

I modsætning til bilens ydre får vi lov at se den færdige kabine.

Her i topmodellen troner et nyt infotainmentsystem med 15-tommer-skærm, som er kombineret med ny betjening af temperatur og lyd via skydere under skærmen.

Førerinstrumentet er i modsætning til de øvrige ID.-modeller integreret i instrumentpanelet, men selv i ID.7 er der kun to kontakter til de fire ruder. Men på rattet er der kommet en fysisk knap til ratvarmen.

VW ID. 7 er en femdørs med stor bagklap. Bilen er med en akselafstand på 2,97  m omtrent en halv klasse større end Tesla Model 3.
VW ID. 7 er en femdørs med stor bagklap. Bilen er med en akselafstand på 2,97 m og en længde tæt på fem meter omtrent en halv klasse større end Tesla Model 3.

Samme teknik som ID.4

ID.7 er det sjette medlem af ID.-familien inklusive en model, der kun sælges i Kina. Det tekniske fundament er det samme for alle, nemlig MEB-platformen.

Her i ID.7 kan man vælge et større batteri end hidtil set i de øvrige ID.-modeller, formentlig lige omkring 100 kWh. ID.Buzz bliver senere i år tilbudt med et tilsvarende stort batteri.

ID.7 vises uden kamuflage til foråret, hvor de tekniske detaljer formentlig også frigives. Leveringen i Danmark begynder til efteråret, mens en stationcar følger efter i foråret 2024.

VW ID.7 er en femdørs hatchback. Lidt ind i 2024 kommer en statiocar.
VW ID.7 er en femdørs hatchback. Lidt ind i 2024 kommer en statiocar.

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2023 og 2024