Der kommer ingen elbil, der (delvist) kan køre på solstråler. I hvert fald ikke fra Sono Motors.
Trods optimistiske pressemeddelelser i efteråret trak en sort sky trak ind over det tyske entusiast-projekt, som efterhånden var nået langt med sin Sion-elbil og havde fået megen opmærksomhed i nogle kredse.
Pengekassen var stort set tom, kom det frem. 8. december erklærede selskabet, at det stod så skidt til, at bildelen af Sono ville lukke, hvis der ikke inden for 50 dage kom penge i kassen, primært i form af fuld forudbetaling for 3.500 biler.
'Save Sion' strandede
Selv om den oprindelige deadline for ’Save Sion’ blev udskudt, måtte ledelsen 24. februar kaste håndklædet i ringen. Solcellebilen Sion blev erklæret død, syv år efter at projektet begyndte.
Den færdige version blev ellers præsenteret så sent som i sommeren 2022 med lovet produktionsstart i Finland i første halvdel af 2023.
Sono har sagt, at firmaet havde flere end 45.000 reservationer og forhåndsbestillinger – men tilsyneladende uden, at de var ledsaget af ret mange penge på bordet.
Solceller til busser fortsætter
Sono Sion var en elbil med 54 kWh-batteri og en officiel rækkevidde på 305 km. Pointen med Sion var, at en del af energien kunne komme direkte fra solen, så behovet for almindelig opladning reduceredes.
I gennemsnit skulle solcellerne bidrage med 16 km’s gratis energi pr. dag - svarerende til godt 2,5 kWh dagligt – eller årligt omkring 970 kWh og 6.000 km. Resten skulle komme via almindelig opladning fra elnettet.
Virksomheden Sono fortsætter. Nu vil firmaet koncentrere sig om sine solceller med tilhørende kraftelektronik og software, bl.a. til montering på busser.
Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?
Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.